Artiklar/E-handel

Zalando – en moderiktig framgångssaga med hållbarhet i fokus

Pandemin har slagit hårt mot modebranschen. Trots det ökar e-handelsgiganten Zalandos försäljning tvåsiffrigt – och målet är att växa med hållbarhet i fokus.
– Nu satsar vi på återvunna förpackningar och försäljning av second-hand-kläder, säger Anne Vibe Hansen, nordisk kommunikationschef på Zalando.

Över 3 000 varumärken, gratis frakt, fri retur och snabba leveranser har gjort Tysklandsbaserade Zalando till Europas ledande plattform för mode och livsstil. Framgångssagan inleddes 2008 med att kompisarna David Schneider och Robert Gentz sålde flipflops från en lägenhet i Berlin. Då krävdes övertalning för att klädmärken skulle våga satsa på försäljning via nätet. Sedan dess har mycket hänt.

Zalando en av de största aktörerna

För åtta år sedan lanserades Zalando i Norden – ett lyckat drag. Den nordiska konsumenten är mobilanpassad, spenderar mer pengar och just svenska män tycks extra villiga att satsa på sin garderob. Och det senaste årets coronapandemi har snabbat på modekundernas omställning till e-handel, då fysiska butiker stängts ner på många marknader.
I dag är Zalando ett av Europas största e-handelsmodebolag med ett börsvärde på 100 miljarder kronor. Företaget har 14 000 anställda och över 35 miljoner kunder i 17 länder. Urvalet av varumärken sträcker sig från världsberömda namn som Tommy Hilfiger, Weekday, Mango, G-Star och Nike, till lokala varumärken och svenska favoriter som Lindex och Indiska.

David Schneiders vision bakom framgången

Nu är modejätten så stor att den på allvar kan förändra människors sätt att handla kläder på nätet. Grundaren David Schneiders vision är att ”demokratisera modevärlden”; alla storlekar ska finnas i lager och även kunder som bor på landsbygden ska kunna handla mode. Sedan Zalando lanserades i Norden har PostNord varit deras strategiska logistikpartner i alla fyra länderna.
2016 påbörjades den stora omställningsresan från att vara en grossist som köper in och säljer kläder från olika märken, till att bli den ledande plattformen för säker e-handel som låter varumärken – och nu även fysiska butiker – sälja direkt via Zalando.
– Vår vision är att bli den givna ”utgångspunkten” för alla som vill handla hållbart mode. Vill du se på serier går du till Netflix, vill du lyssna på musik går du in på Spotify, men vill du handla kläder, skor, accessoarer och skönhet så vill vi att du kommer till oss, säger Anne Vibe Hansen, nordisk kommunikationschef på Zalando.

Koldioxidneutrala men siktar högre

Målet är att ha en nettopositiv inverkan på såväl människor som miljö – och då krävs fullt fokus på hållbarhetsfrågor. Därför lanserades 2019 den holistiska hållbarhetsstrategin do.MORE.
– Vi anstränger oss för att hitta nya miljövänliga material och sätt att hantera förpackningarna på, tillsammans med våra partners. En internundersökning visar att för 34 procent av kunderna har hållbarhet blivit viktigare under pandemin, säger Anne Vibe Hansen.
I dag är mer än 96 procent av alla Zalandos förpackningar tillverkade av återvunnet eller förnybart material – de klassiska Zalando-lådorna är gjorda av 100 procent återvunnen kartong, kuverten är till 80 procent tillverkade av återvunnet material, skönhetsprodukter packas i ”Beauty Bags” av återvunnet papper i stället för plast, och plasten som skyddar plaggen består till över 90 procent av återvunnen plast. Målet är att bli helt fria från engångsplast 2023. Just nu testas en återanvändningsbar påse som kan användas av flera kunder på den svenska marknaden.
– Vi är också helt koldioxidneutrala sedan oktober 2019. Vi klimatkompenserar genom att plantera träd i Etiopien, men den verkliga utmaningen är att minska utsläppen, säger Anne Vibe.
År 2025 siktar Zalando på att ha eliminerat 80 procent av den egna verksamhetens koldioxidutsläpp.

Zalando Pre-Owned Fashion är lanserat

Förra året lanserades även försäljning av begagnade kläder, Zalando Pre-Owned Fashion, i Tyskland, Spanien, Belgien, Frankrike, Holland och Polen. Kunderna lämnar in varor till försäljning och får köpkredit i utbyte hos Zalando, men kan även välja att i stället donera beloppet till Röda Korset eller WeForest.
Ytterligare en milstolpe är att alla varumärkespartners måste göra en hållbarhetsutvärdering och se över allt från material till medarbetarvillkor.

Vägen till nöjda kunder

För nöjda e-handelskunder krävs en smidig shoppingprocess med snabba leveranser. För närvarande testas, i samarbete med PostNord, att hämta upp returpaketen hemma hos kunder i Stockholmsområdet inom 60 minuter.
Enligt Anne Vibe Hansen handlar allt om kundens upplevelse – det ska vara smidigt och roligt att handla mode online och man ska kunna ta med provrummet in i det egna hemmet. För det råder inga tvivel om att framtidens modekonsumtion i allt större utsträckning kommer att ske via nätet.

”PostNord är en stark och pålitlig partner inte bara i Sverige utan även på de andra nordiska marknaderna. Vi har ett långvarigt förhållande och det har alltid fungerat mycket bra. För oss är det viktigt att arbeta med partners som är öppensinnade, innovativa och kan tänka stort och agera snabbt. PostNord har visat sig vara exakt det. När vi lanserade Connected Retail i Norden hoppade PostNord ombord och var redo att leverera direkt med frakt från butikerna till våra nordiska kunder direkt. Detta är Zalando-andan.”

Anne Vibe Hansen, kommunikationschef Zalando Norden.

 

Fakta Zalando

Zalando är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil och har mer än 35 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Företaget grundades i Berlin 2008 av David Schneider och Robert Gentz, och 2010 gick Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik in som största delägare. 2019 ökade Zalando sin GMV (Gross Merchandise Volume) med 23,6 procent till 8,2 miljarder Euro och intäkterna ökade med 20,3 procent till 6,5 miljarder Euro. Vid årsstämman 2021 avgår Zalandos nuvarande vd Rubin Ritter, efter 11 år på vd-posten Medgrundarna Robert Gentz och David Schneider kommer fortsätta att leda bolaget.