För en betydande del av kunderna skulle butiken kunna fylla en smidig funktion när det gäller returer. Retur i butik möjliggör till exempel att ett byte eller en ersättningsprodukt kan erbjudas på plats. Detta skapar en möjlighet för e-handlare att förlänga kundresan genom att erbjuda en annan vara eller till och med locka till ett nytt köp. Trots att nästan var fjärde konsument skulle vilja returnera i butik var det dock få
som faktiskt returnerade sin senast e-handlade vara så, endast 13 procent.
I dagsläget erbjuder 44 procent av företagen i E-barometerns mätning retur i butik, men resultaten tyder på att det finns utrymme för förbättring i övergången mellan e-handel och fysisk butik. Nästan hälften av de konsumenter som har gjort en e-handelsretur anser att det borde vara möjligt eller lättare att returnera en vara de köpt på internet i en fysisk butik*.
*E-barometerns mätningar, 48 procent håller med i ganska eller stor utsträckning om påståendet ”Det borde vara möjligt/lättare att returnera en vara jag köpt på internet i webbutikens fysiska butiker”. Bas: Konsumenter, har e-handlat.