Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
E-barometern/Intervju

Cdon: Stora möjligheter för marknadsplatser att växa

Miljoner potentiella julklappar samlades under marknadsplatserna på nätet. Nu hoppas Fredrik Norberg, vd på Cdon Group, att fler svenskar ska välja en marknad framför en traditionell butik.

– Jag tror att vi kommer få ännu mer av julhandeln i Black Week och att kunderna är mer prismedvetna, säger han.

Med Black Week och starten av årets högsäsong runt hörnet höll Cdon på med de sista förberedelserna. Till skillnad från många andra handlade det inte om att fylla på lagren, då säljarna själva står för lagerhållning och leveranser. Hos Cdon har det snarare handlat om att försöka att läsa av marknaden, identifiera trender och hitta de mest populära produkterna.
– Vi kan vara väldigt snabba i att se vad som säljer och rikta vår marknadsföring mot det segmentet. I stort sett kan vi ändra det här på dagsbasis. Från en dag till en annan kan vi fånga upp att det är väldigt mycket sökningar på en viss produkt och då trycker vi ut den produkten på första sidan och i en kampanj. Sedan meddelar vi andra handlare som har den typen av produkter att trycka in mer lagersaldo och sänka priserna för att driva upp mer volym, säger Fredrik Norberg.

Cdon köpte Fyndiq

Cdons resa från att sälja cd-skivor till att bli en av Sveriges populäraste marknadsplatser för e-handel har inte alltid varit enkel. Företaget har haft svårt att nå lönsamhet, men sedan förvärvet av Fyndiq, som gjordes tidigare i år, har resultaten sett mer positiva ut. Nu ska de nå lönsamhet. Fyndiq är en renodlad marknadsplats fokuserad på fyndprodukter, lågprisprodukter och nya produkter som trendar på sociala medier. Fredrik Norberg var med och grundade Fyndiq och var vd fram tills de blev uppköpta av Cdon i april 2023. Då gick han över till att bli vd för Cdon-koncernen som innefattar Cdon och Fyndiq. Två varumärken som kommer att leva kvar bredvid varandra.
– Kundupplevelsen ska vara väldigt olika mellan marknadsplatserna. Cdon är lite mer Åhléns- och glossy magasin-känsla, samtidigt som Fyndiq är mer ett Ullared eller Dollarstore på nätet. Fyndiq har lite roligare och galnare kommunikation, marknadsföring och färger.

Köpet av marknadsplatsen gav synergier

En annan skillnad mellan de olika varumärkena är att Cdon har en viss andel egna produkter, ungefär 10 procent av det totala utbudet. Fyndiq har inga egna produkter. Även om varumärkena har olika tilltal och utbud, finns det många möjligheter till synergier.
– Vi kommer att använda samma tekniska plattform och har synergier i hur vi organiserar oss. Vi kan ha centraliserad marknadsföring, kundtjänst och så vidare, men mot kunden blir det två olika kundupplevelser.
De flesta kan nog hitta något i det stora sortimentet. Varje marknadsplats har runt 14 miljoner produkter uppdelat över 1 500 handlare på Cdon och knappt 1 000 på Fyndiq.
– Egentligen kan man säga att de här handlarna är inköpare, så vi har en väldigt stor inköpsorganisation som har en förmåga att träffa rätt på varenda produkttrend som uppenbarar sig. Vi vill skapa en så stor inköpsorganisation som möjligt för det möjliggör att vi alltid har rätt produkter i rätt tid.
För att ännu fler ska hitta något att klicka hem, planerar både Cdon och Fyndiq att massivt öka utbudet.
– Man ska kunna gå in och hitta det bästa av det mesta. Här ska vi ha ett enormt stort utbud utav allt man kan tänka sig. På Cdon ska man hitta allt för hemmet, allt från leksaker, hälsa och skönhet till inredning och hemelektronik. I Fyndiqs fall handlar det mer om att ha produkter som är populära, men också att vara snabba med att få in TikTok-trendande produkter.

Tätt samarbetare med handlare

Intäktsmodellen ser liknande ut för båda varumärkena. För Fyndiq i Sverige sätter säljaren själv sitt pris och Fyndiq tar en månadsavgift, försäljningsavgift (12,5 procent) och en produktkategoriavgift (10 kr). För Cdon, där marginalerna för produkterna är lägre, skiljer sig upplägget något. Cdon och Fyndiq tar sedan hand om marknadsföring och kundsupport mot slutkunden. De kan dessutom bidra med rådgivning, till exempel inför en intensiv period som julhandeln.
­– Vi har ett tätt samarbete med våra största handlare och lägger upp kampanjplaner och ser över deras möjligheter och produkter. Sedan har vi en ny ganska stor satsning som vi rullar ut i år med fulfilment-tjänster. Vi har FBC, Fulfilled by Cdon, där vi har ett helautomatiserat lager i samarbete med Bring Shelfless. Det är en viktig del för att kunna säkerställa leveranssäkerheten och hastigheten.

 

Råd inför stora handelshögtider

  1. Håll koll på vad som säljer i realtid och fyll på lagret.

  2. Om en produkt tar slut, erbjud ett alternativ. Precis som i en butik får det inte bli tomt på hyllorna under julhandeln.

  3. Chansa inte på leveranstiderna. Den här perioden är det extra viktigt att leverera i rätt tid.

Fredrik Norberg grundade Fyndiq och när Cdon köpte upp företaget blev hans nya roll vd för hela Cdon-koncernen.
Fredrik Norberg grundade Fyndiq och när Cdon köpte upp företaget blev hans nya roll vd för hela Cdon-koncernen.

Lönsamheten allt viktigare för e-handlare

Han tror att det kommer att bli en annorlunda julhandel. Den ekonomiska situationen kommer att göra avtryck och elpriserna kan bli direkt avgörande för hur mycket pengar svenskarna spenderar på julklappar.
– Försäljningsvolymerna kommer att vara lägre än förra året i branschen, men jag tror att lönsamheten kommer att vara bättre.
Han tror att det tuffa läget kan föra något gott med sig.
– Fler och fler har blivit tvungna att inse att de måste ha en lönsam affär. Det är en stor förändring i hela branschen som gör att alla är mycket mer återhållsamma med att spendera för mycket på marknadsföring och ha för låga marginaler på produkterna man säljer. Jag tror att det i år kommer vara en mycket mer balanserad julförsäljning.
Fokus kommer att vara på att hålla vettiga marginaler samtidigt som många kommer att ifrågasätta sin annonsering.
– Det kan gynna hela branschen. Om vi inte håller på att elda för kråkorna kommer CPC-priserna att gå ner och vi får lägre kundanskaffningskostnader.

Goda tillväxtmöjligheter i Sverige

Även om marknadsplatserna under det senaste decenniet har växt till att bli en etablerad aktör på den svenska e-handelsscenen, sticker Sverige ut jämfört med resten av världen. Något som gör att Cdon ser en stor möjlighet att fortsätta att växa.
– Sverige och Norden är en anomali i hur man handlar online jämfört med hela övriga världen. Där handlar man via marknadsplatser. I Europa och USA är det runt 40–50 procent av köpen som görs genom marknadsplatser. I Kina är det över 90 procent. Motsvarande siffra för Norden är fem procent.

På både Cdon och Fyndiq finns omkring 14 miljoner produkter.
På både Cdon och Fyndiq finns omkring 14 miljoner produkter.

Läs mer

Omnikanalsaktörer står för konkurrensen

Den stora konkurrensen är därför inte i första hand från andra marknadsplatser, utan från butiker med e-handel och fysisk handel. Möjligheten för handelsplatsen som alternativ att växa ses som stor.
– Det handlar om att lösgöra den potential som finns i marknadsplatser och få även de nordiska konsumenterna att förstå att det är smidigt att ha allt på ett ställe och en aktör du handlar genom.
Det är inte bara inhemska aktörer som vill ta sin del av kakan i Norden. Amazon gjorde en omskriven entré på svenska marknad för några år sedan och den nya kinesiska utmanaren Temu har skakat om marknaden.
– Fyndiq, med sitt lågprisfokus går väldigt starkt just nu. Det ligger i linje med andra inom det här segmentet som alla visar på stark försäljning just nu relativt till övriga marknaden. Där har vi en spännande konkurrent just nu i Temu. Vi var med när Wish kom in med full kraft för ungefär sex år sedan och vi är lite mer på tårna nu när Temu kommer in med lite samma kundlöfte som Wish men som lärt sig av misstagen.

Viktig period för svensk e-handel

Mitt i en ekonomisk kris med nya spelare som försöker att ta marknadsandelar är Fredrik Norberg ändå trygg med Cdon och Fyndiqs erbjudande. Han tror på positiva årsresultat och att minskad köpkraft och volymer kan ha något bra med sig.
– Jag tror att det här kommer att vara en av de viktigaste perioderna för många e-handlare. Att inse vad det är i min affärsmodell och affär som är lönsamt och vad är olönsamt. Att se över på vilket sätt får vi in kunder till vår butik på ett lönsamt sätt. Generellt i branschen har det varit för dåliga insikter och analyser kring detta. Nu är man tvungen att förstå det här. Jag tror att det kommer gynna branschen på sikt att vi går igenom det här stålbadet.
Med det sagt ser han ändå lågkonjunkturen som den absolut största utmaningen just nu.
– Vi har sedan ett par år tillbaka haft väldigt stort fokus på att vara lönsamma och det gynnas vi av nu. Vi behöver inte ställa om i panik här och nu. Det handlar om att inte stirra sig blind på volym utan att sälja produkter som folk vill ha och tjäna pengar på det. Det är back to basics, säger Fredrik Norberg.

Om Cdon

Cdon är en av Nordens ledande marknadsplatser på nätet. På cdon.com säljer fler än 1 500 externa handlare sina produkter till över 2 miljoner nordiska konsumenter. Kunderna kan välja att handla och jämföra priser på miljontals produkter vilket är det överlägset bredaste sortimentet bland nordiska e-handlare. Under 2023 förvärvade Cdon Fyndiq, en ren marknadsplats för fyndprodukter. Fyndiq lanserades 2010 och har expanderat till Finland, Danmark och Norge. 1 000 externa handlare säljer här sina produkter. Cdon och Fyndiq har 14 miljoner produkter till försäljning per marknadsplats och ungefär lika många orders per dag, men med klart högre snittorderväde på Cdon.

Prenumerera

Våra senaste artiklar inom e-handel

  • E-barometern, E-handel

    Här är CX-experten Helen Rigamontis bästa tips

    I dagens konkurrensutsatta e-handel har kunden makten. Det räcker inte längre att bara erbjuda en bra produkt – för att lyckas måste ditt företag sätta kundens upplevelse i fokus för allt ni gör, menar CX-experten Helen Rigamonti.

    Helens fem bästa tips
  • E-barometern, E-handel

    5 tips för att få lojala e-handelskunder

    Lös kundens problem – lyckas du med det har du nått en bra bit på vägen. Här är Sara Mundt-Petersens fem bästa tips för att få lojala kunder.

    Saras 5 tips
  • E-barometern, E-handel

    AI-expertens 3 tips för en mer lönsam e-handel

    Konsumenternas krav är större än någonsin. Hur ska du som e-handlare möta behoven? Här är AI-experten Bengt Wessborgs tre mest lönsamma tips!

    Till tipsen
  • E-barometern, E-handel

    ”Kundupplevelsen avgör vem konsumenten väljer”

    Kundupplevelse. Kundresa. Customer experience. CX. Kärt barn har många namn och när det gäller e-handel anser många att CX är bästa vägen att särskilja sig från konkurrenterna.

    Läs intervjun med Anna
Fler nyheter