Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-barometern

Yngre handlar mest begagnat online

I svårare ekonomiska tider växer second hand-segmentet. Mätningar världen runt visar att begagnatmarknaden som helhet växer över alla produktkategorier.1) Detsamma syns i E-barometerns mätningar, då snittet för vad de svenska konsumenterna lägger på begagnade varor online under en månad har ökat med 150 kronor sedan förra kvartalet.

Det är främst de två yngre generationerna, unga vuxna och småbarnsföräldrarna, som driver på begagnathandeln. Inom föräldramålgruppen, konsumenter mellan 30 och 49 år, har fem procentenheter handlat mer begagnat online jämfört med föregående kvartal.

Det är inte oväntat att barnfamiljerna vänder sig till begagnathandeln i svårare tider, då det är en målgrupp som påverkas starkt av till exempel höga bolån2) och rådande ränteläge3). Allt fler e-handlare ser lönsamhet i second hand-försäljning4) och det ökande utbudet av plattformar som säljer begagnat är också något som gynnar tidspressade småbarnsföräldrar.

Det är sannolikt att begagnatmarknaden kommer att fortsätta växa, och inte bara bland småbarnsföräldrarna. När konsumenterna håller hårt i plånboken hittar allt fler till begagnat, både fysiskt och på nätet. Det introduceras också allt fler nya företag med cirkulära lösningar, vilket fortsätter att bredda utbudet och gör cirkulär konsumtion mer tillgänglig.

1) Radical Retail Report – Trendwatch 2023
2) FI, mars 2023
3) Detaljhandelns konjunkturrapport Q2 2023
4) Market.se, juni 2023

Begagnat online tilltalar småbarnsfamiljen

Det är tydligt att barnfamiljerna fyndar på begagnatmarknaden online. Av samtliga grupper har denna köpt flest begagnade barnprodukter och leksaker. Detta i kombination med den starka närvaron på begagnatmarknaden kan vara en anledning till att produkt-kategorin ökat sedan förra året.

Läs mer
Sedan Blocket introducerade gratis annonser för privatpersoner är det tydligt att just barnartiklar tar sin plats på begagnatmarknaden, annonser inom den kategorin har växt med nästan 600 procent sedan förra året.1)

I E-barometerns tidigare mätningar har det även visat sig att sport och fritid är en produktkategori där konsumenterna upplever att de sparar mycket pengar på att köpa begagnat i stället för nytt. Detta kan vara en förklaring till ökningen vi ser inom branschen på begagnatmarknaden.

I kontrast till sport- och fritidsprodukternas framgång minskar begagnatköpen av möbler och heminredning. När plånboken blir tunnare skjuts större inköp upp, även av begagnat. Minskningen kan även förklaras med att både möbler och hemelektronik förknippas med rörelse på bostadsmarknaden, där aktiviteten för närvarande är låg.2) Därför är efterfrågan av möbler och heminredning överlag lägre, inte enbart på begagnatmarknaden.

1)Blocket, maj 2023
2)DN.se, juni 2023

Cirkulärt skapar en ny begagnatmarknad

Det introduceras allt fler nya företag med cirkulära lösningar, vilket fortsätter att bredda utbudet och gör cirkulär konsumtion mer tillgänglig.

Pris och hållbarhet – ett komplext samband

Pris och hållbarhet har länge varit de två främsta anledningarna att handla begagnat online. Mellan könen ser vi en skillnad, där 30 procent av kvinnorna kontra 12 procent av männen värderar hållbarhetsaspekten högst. Priset är dock viktigast i samtliga grupper, vilket visar på att det ekonomiska läget påverkar konsumenternas vilja att handla begagnat.
Läs mer
Trendernas riktning visar en förskjutning mellan de två alternativen, och allt
fler vänder sig till begagnathandeln online på grund av pris. I det rådande ekonomiska läget blir allt fler konsumenter prisdrivna, och i tidigare E-barometrar beskrivs att många konsumenter tvingas prioritera ner den ekologiska hållbarhetsaspekten av sin konsumtion när pengarna tryter. Studier visar dessutom att svenska konsumenters benägenhet att betala extra för hållbara alternativ har minskat.1) Eftersom begagnat ofta har en låg prislapp kan det bli en mellanväg för de som tänker i de banorna.

Prisprioriteringen yttrar sig inte bara på begagnatmarknaden, utan kan till och med ha en motsatt effekt ur ett hållbarhetsperspektiv: ”fast fashion” – billiga, massproducerade varor med kort tillverkningstid – ökar. Ett uppmärksammat exempel är kinesiska Temu som har växt explosionsartat.2) Både begagnat och fast fashion förknippas med låga priser, men valen är helt olika ur ett hållbarhetsperspektiv. Ännu är det dock en ökande mängd konsumenter som vänder sig till begagnat och ser mervärdena av det, exempelvis att de kan betala ett lågt pris för ett både hållbart och unikt plagg.

1)DI.se, juni 2023
2)SvD.se, augusti 2023

Digital betalning mest populärt

65 procent betalade med Swish för sin senast köpta begagnade vara online.

Leveransmöjligheterna växer inom begagnat

Majoriteten av konsumenterna betalade för sitt senaste begagnatköp online med Swish, och hämtade sin vara hemma hos säljaren. Mycket av den begagnat-handel som sker mellan konsumenter (C2C) präglas därmed av att leverans och betalning avtalas konsumenterna sinsemellan. Swish är ett favoritbetalningssätt för både nytt och begagnat, men leveranserna som sådana skiljer sig åt. Speciellt på platt-formar där frakten ännu inte är integrerad, såsom Facebook Marketplace.
Läs mer
Även om många konsumenter hämtade sin senast köpta begagnade vara hos säljaren visar det sig att dubbelt så många använder sig av ett leverans-alternativ. Det är något mer vanligt att kostnad för frakt behöver läggas till än att den ingår i priset. Möjligheten att få en vara levererad, mot betalning eller inkluderat i köpet, skiljer sig alltså begagnatplattformarna emellan. Men när leveransmöjligeter erbjuds väljer 31 procent av konsumenterna att betala för frakt, och begagnade varor kan då nå var som helst i landet.

Barnfamiljssegmentet, med sitt hektiska vardagsliv, väljer ändå främst att hämta varan direkt hos säljaren. Kanske för att undvika eventuella returer om varan inte passar. Ett tidseffektivt alternativ kan då vara att inspektera varan hos säljaren innan köpet går igenom.

Till skillnad från barnfamiljerna får de yngsta konsumenterna oftare sin senast köpta begagnatvara levererad genom leverans som ingår i köpet. Många unga e-handlar sina begagnade varor genom plattformar där leverans är det enda alternativet, såsom Sellpy och Plick. Det är tydligt att denna sorts erbjudanden är populära, till exempel när H&M valde att konsolidera Sellpy in i företaget gav det en engångseffekt i form av ett vinstlyft runt en miljard kronor under Q1 2023.1)

1)SvD.se, mars 2023

Begagnat – från trend till livsstil

Att köpa begagnat har varit en trend som nu börjar ta ordentlig fart. Det börjar nu också att likna något av en livsstil, framför allt bland de unga. De två yngre åldersgrupperna köper och säljer begagnat online mest. Senaste gången ett begagnatinköp ångrades valde 27 respektive 26 procent i grupperna att sälja den begagnade varan vidare.
Läs mer
På flera sätt liknar begagnathandeln ett slags ”community”, där konsumenterna inte bara handlar utan väver in köp-processen och de begagnade varorna som en del av sin identitet. Detta syns online då flertalet appar, såsom Plick, engagerar allt fler unga genom att använda sociala medier som marknadsföringskanaler.1)

Allt fler yngre väljer alltså att köpa begagnat – och börjar nu ta nästa steg i det cirkulära. Två tredjedelar av konsumenterna uppger att de väger in andrahandsvärdet av en begagnad vara. Utöver det är de två främsta åtgärderna vid ett ångrat begagnatköp att sälja eller ge bort varan, vilket också är ett sätt att ta vara på dess livslängd. För att en vara ska ha ett flerhandsvärde måste kvaliteten vara god. Företag som Polarn O. Pyret, som intervjuades i Årsrapporten 2022, lägger stor vikt vid kvalitet – vilket har inspirerat dem till ledorden "minst tre barn i varje plagg".2)

Konsumenterna är inställda på att cirkulärt är här för att stanna. I Klarnas egen undersökning uppger en majoritet av konsumenterna att de vill se en mer cirkulär detaljhandel i framtiden,3) och de yngsta är redan idag mer benägna att handla från varumärken som erbjuder återförsäljning av sina egna produkter.4)

1)Di.se, april 2023
2)Market, april 2023
3)Market.se, maj 2023
4)ThreadUP 2023 Resale Report