Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-barometern

Begagnade julklappar allt mer populära

Svenska second hand-aktörer utvecklas alltmer, klimatfrågan är ständigt aktuell och den vikande konjunkturen får svenskarna att se över sin ekonomi. På sätt och vis har det varit den perfekta stormen för den begagnade julklappen.

”En begagnad julklapp? Nej vet du vad …”
En inte helt otänkbar kommentar förr i tiden. Men tiderna förändras, tack och lov. Stigmat kring att köpa och ge en begagnad present har minskat de senaste åren, och ännu mer accepterat är det bland de som får själva gåvan.
En utveckling som PostNords hållbarhetschef Naznoush Habashian ser väldigt positivt på:

– ”Preloved” är coolt, modernt, stärker det personliga varumärket och är dessutom hållbart. Det är för mig en sport och sann livsglädje att hitta unika plagg, accessoarer eller inredning. Det är helt oslagbart att blanda nytt med gammalt, något som inte längre tillverkas eller produceras och har en personlig historia. Dessutom är mycket av det gamla inte massproducerat, det finns oftast ett kvalitetsnamn bakom plagget eller inredningen. Ni märker att jag älskar ”preloved”, att få eller ge bort något unikt som omsorgsfullt har valts till någon som har en särskild plats i hjärtat kan bara bli succé. Dessutom har den enkla handlingen gett kärlek till vår moder jord och stärkt nästa generations framtid att leva och verka som de själva önskar och dessutom skapat nya affärer.

Enligt Naznoush Habashian ger alltså hållbarhetsaspekten den begagnade julklappen ett mervärde – personen som ger har inte bara tänkt på mottagaren utan även på allas vår gemensamma framtid.
Och som E-barometern visar – för många, framför allt yngre kvinnor, kan en begagnad gåva faktiskt föredras framför en helt ny. Dessutom är second hand-marknaden hetare än någonsin och bland de modemärken som går allra bäst i begagnatshoppingen så är det mycket svenskt i toppen. Fjällräven, Totême, Polarn O. Pyret och Rodebjer toppar Traderas second hand-ranking och priserna för välskötta plagg ligger högt.

”Vi ser tydligt att modemärken med hög kvalitet och design är mer populära på Tradera och deras plagg byter ofta garderob flera gånger under sin livsstil” skriver Tradera.

Dessutom mognar marknaden ytterligare av C2C-aktörer som Vinted där säljare lockas till plattformen genom att göra försäljningsprocessen så smidig och lönsam som möjligt för privatpersoner.

Second hand – mest populära modemärken

  1. Fjällräven
  2. Polarn O. Pyret
  3. Totême
  4. Rodebjer
  5. Mini Rodini
  6. Acne Studios
  7. Marimekko
  8. Arket
  9. Lindex
  10. Newbie
  11. Peak Performance
  12. Gudrun Sjödén
  13. Odd Molly
  14. Didriksons
  15. H&M
  16. Adoore
  17. Ganni
  18. Haglöfs
  19. Patagonia
  20. Houdini

 

Källa: Traderas rapport ”Tradera Circular Brands 2023”

Våra senaste artiklar inom e-handel

  • E-barometern, E-handel

    ”Kundupplevelsen avgör vem konsumenten väljer”

    Kundupplevelse. Kundresa. Customer experience. CX. Kärt barn har många namn och när det gäller e-handel anser många att CX är bästa vägen att särskilja sig från konkurrenterna.

    Läs intervjun med Anna
  • E-barometern, E-handel, Insikter

    E-handelsexperten: ”Köpviljan kommer tillbaka”

    Efter e-handelsboomen under pandemin kom krig, inflation och lågkonjunktur. Mycket kändes oklart på den svenska onlinemarknaden och därför presenterade E-barometerns årsrapport för 2022 tre framtidsscenarier.

    Läs intervju med e-handelsexperten
  • E-barometern, E-handel

    Cdon: Stora möjligheter för marknadsplatser att växa

    Miljoner potentiella julklappar samlades under marknadsplatserna på nätet. Nu hoppas Fredrik Norberg, vd på Cdon Group, att fler svenskar ska välja en marknad framför en traditionell butik.

    Läs intervju
  • E-barometern, E-handel, Insikter, Black Week

    Omdebatterade Black Week allt starkare inom svensk e-handel

    Shoppingkonceptet Black Week har inte haft en helt smärtfri resa i Sverige. Men trots dåliga tider, och en del skeptiska röster kring Black Friday-reklam, så tänker svenskarna e-handla mer. Varför? Här får du svaren.

    Black Week – allt starkare
Fler nyheter