En av PostNords paketdetektiver.
Artiklar/E-handel

Paketdetektiverna räddade gosedjuret

Ingen adresslapp, inga tecken på vem som skulle få eller vem som skickat paketet – ändå hittade det rätt innan varken avsändare eller mottagare hunnit sakna det.
PostNords paketdetektiver tillbringar hela dagarna med att spåra upp avsändare och mottagare, så att adresslösa paket ändå kommer fram.

Som vanligt efter en långhelg var det mycket att göra hos Roliga Prylar den där tisdagen efter påsk. Så mycket att Åsa Andersson, en av Roliga Prylars ägare, fick assistera i packandet.

– Det var massa ordrar att packa den dagen, fler än vanligt. Jag ryckte in och hjälpte till, och det kan faktiskt mycket väl ha varit jag som missade att sätta adresslapp på just det här paketet, berättar Åsa.

Liten bild satte paketdetektiven på rätt spår

Det adresslösa paketet hamnade hos den avdelning hos PostNord som tar hand om paket som skadats eller saknar adress. Det fanns inga ledtrådar utanpå paketet som avslöjade var det kom ifrån, men tack vare att en anställd kände igen företagets logga med ett litet aphuvud gick det att spåra till Roliga Prylar och köra tillbaka det ett par dagar senare.

– Genom att kontrollera innehållet, som var Minecraft-gosedjur, mot vad vi skickat tidigare i veckan kunde vi kontakta mottagaren, en man i Varberg. Han hade inte ens hunnit sakna paketet. Den här nivån av service från PostNord, att de tar sig tiden och har det tålamodet och dessutom löste det så snabbt, tycker jag är fantastisk, säger Åsa.

Mer än 6 av 10 adresslösa paket hittas

Till de tio paketdetektiverna i Jönköping, eller PostNords enhet för skador och adresslöst som avdelningen egentligen heter, kommer drygt 650 paket in en vanlig dag.

Drygt 60 procent av paketen som hamnar här hittar rätt till slut, berättar Patrik Lindblad som är teamchef på enheten:
– Vi som jobbar här är ganska olika, vi har vissa som driver på och jobbar undan snabbt och andra som verkligen går ner på djupet, så vi kompletterar varandra bra. Det finns vissa knep vi använder, man lär sig känna igen olika märkens taggar på kläder till exempel och vi har skaffat oss en databas över många av de stora företagen så vi kan söka där för att hitta kundnummer, säger Patrik och avslutar:
– Alla som jobbar här brinner för att se till att paketen hamnar rätt. Vi önskar bara att vi kunde göra ännu mer.

En av detektivhistorierna

”En adresslös försändelse hamnade hos oss ett par dagar innan jul. Paketet innehöll förstorade foton och ett framkallningsalbum från barnbarn till farmor och farfar. ’God jul Farmor och Farfar – Önskar William och Nora’ stod det, men det var svårt att komma någonstans med enbart den infon. Jag tittade vidare och såg att det sitter ett litet fragment av en gammal frakthandling på lådan med något som kan vara ett telefonnummer. Jag chansade vilt och ringde och William och Noras mamma svarar! Jag fick ett stort tack, en adress och skickade julklapparna vidare till farmor och farfar.”

Patrik Larsson, kvalitetsspecialist på PostNords enhet för skador och adresslöst

Paketdetektivernas tips för att paketen ska komma fram

  1. Emballera bättre – glöm inte att ett paket faktiskt har sex olika sidor och alla behöver packas in ordentligt.
     
  2. Se till att adresskorten verkligen sitter – udda material som tyg och resväskor kan vara särskilt svårt, så tejpa gärna runt försändelsen och fäst adresskortet på tejpen. Men tejpa inte över kortet, tejpen kan göra så att färgen lossnar.
     
  3. Om du skickar paket från ett företag – se till att det finns information inuti paketet, om avsändare och mottagare. Hälften av paketen saknar det och då är det lätt att gå bet.
     
  4. Om du skickar paket som privatperson – lägg i en lapp med mottagare och avsändare, då är det lättare att hitta kollinumret.