Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Högsäsongen bli bara hetare och hetare

När populariteten för Black Friday ökade explosionsartat 2017 var ”paketkaoset” ett faktum. Men nuförtiden hanteras betydligt fler leveranser, med mycket lyckat resultat.
– Höga volymer hela året har smort systemet, säger Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord Sverige.

Det var många svarta rubriker i tidningarna den där pakethösten för fyra år sedan. ”Tusentals paket har försvunnit”, ”Panik hos PostNord”, ”Julklapparna i fara” är bara några exempel.

– Den stora ökningen av paket efter Black Friday 2017 fanns inte i prognoserna och ledde till en jätteutmaning. Det gick vägen tack vare medarbetarna, men rubrikerna om ”kaos” spädde på bilden av ett PostNord i problem, säger företagets pressansvariga Maria Ibsén.

Året innan hade paketrekordet genom alla tider varit 533 000 på ett dygn, och då kom det veckan före jul. 2017 skrevs det nya rekordet till 584 000, också vid jul. Men under Black Friday-helgen blev paketsiffran hela 719 000.

Våra medarbetare levererar på hög nivå

Vi ställde snabbt om till de nya nivåerna och 2018 såg det annorlunda ut i tidningarna, trots fortsatt höga paketnivåer: ”Paketrusch hos ombuden”, ”Tusentals julkort för postens nissar” och ”Alla får sina paket till jul”.

Och så har det fortsatt. Allt högre paketnivåer och kontinuerlig leverans på hög nivå från våra medarbetare.

Ökningen under pandemin klarades bra

När pandemin slog till 2020 och svenskarna började e-handla dramatiskt mycket mer fanns en förberedelse i systemet.

– Det var ett exceptionellt år. Fler än någonsin e-handlade regelbundet och nya åldersgrupper upptäckte bekvämligheten med att få paketen hem. E-handelns andel av den totala julhandeln ökade till 57 procent, något som enligt trenden borde tagit ett par, tre år att uppnå. Höga volymer hela året har smort systemet, säger Maria Ibsén.
Och tidningsrubrikerna 2020 var ytterligare ett bevis på de nya tiderna:
”Julrekord väntas för e-handeln”, ”Paketvolymerna skjuter i höjden”, ”Vi klarar paketen till julhandeln” och den kanske något oväntade men roliga ”Comeback för julkort”.

Jämförelse mellan 2017 och 2020

2017

  • Svenskarna köpte julklappar för 18 miljarder kronor, varav 6,2 miljarder via nätet.
  • E-handelns andel av julhandeln – 35 procent.
  • 20,5 miljoner julkort skickades.

2020

  • Svenskarna köpte julklappar för 19,4 miljarder kronor, varav 11 miljarder via nätet.
  • E-handelns andel av julhandeln – 57 procent.
  • 18,8 miljoner julkort skickades (uppgång från 14,5 miljoner julkort år 2019).

Paketrekord under 1 dygn

2016: 533 000
2017: 584 000
2018: 702 000
2019: 728 000
2020: 921 000

 

Ladda ner senaste E-barometern
Ladda ner senaste E-barometern