Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Handelsexperten: Företagen blir starkare av krisen

Han ser ljuset i tunneln och tror på en starkare världshandel tack vare fler nationella satsningar.
– Dessvärre krävs ofta ordentliga kriser för att både företag och vi människor ska ändra våra beteenden, säger ekonomiprofessor Micael Dahlén.

Pandemin gav världshandeln en ordentlig törn där stängda gränser, karantän och underleverantörer i konkurs påverkade många svenska företag.
– Det här är egentligen första gången vi i Sverige blivit varse hur sammankopplade vi är med andra delar av världen. Även om vi vidtog åtgärder som inte var så drastiska drabbades vi av andra länders restriktioner och hur de hanterade situationen, säger ekonomiprofessorn Micael Dahlén.
Med den insikten kommer nu företagen att granska sina globala försörjningskedjor för att minimera risken för att drabbas av liknande produktions- och logistikproblem, menar han.
– Företagen har blivit medvetna om att det är känsligt med alla de olika delarna i logistikkedjan, och nu har de verkligen anledning att se över och förebygga den känsligheten, säger Micael.

Micael tror på starkare världshandel

Ett färskt exempel på detta är Synsam, som i början av oktober valde att flytta hem sin produktion från Kina för att i stället lägga den i Gästrikland och Ockelbo – någonting som man motiverade med att ”man inte vill vara beroende av produktion i högriskländer”.
– Jag tror att vi kommer att få se mer av liknande initiativ i framtiden. Även om världshandeln åkte på en smäll i år, tror jag att den på lång sikt kommer att bli mycket stadigare och starkare, säger Micael.
– Vi har sett att mycket automatiserats, och jag tror att det fortsätter öka. Företagen kommer att utvecklas till att bli mindre känsliga mot till exempel pandemier eller andra typer av kriser.
Micael tror också att flera globala företag kommer att lägga upp sin affärsmodell på ett nytt sätt, där man är internationellt baserade men nationellt förankrade. Han lyfter Amazons etablering i Sverige som ett närliggande exempel.
– Jag tror att det kommer att få våra nationella aktörer att höja sig, bli bättre och i slutändan vinna på det. För oss konsumenter kommer det att innebära bättre erbjudanden, ökad tillgänglighet och jag tror att vi alla vinner på det här, säger han.

Äldre kunder skapar positiv förändring

Under coronapandemin har e-handeln exploderat. Den äldre målgruppen (65+) har gjort inträde på marknaden och företagen har därför tvingats accelerera sin digitalisering för att möta den stora efterfrågan.
– Det förändrade konsumtionsbeteendet har verkligen satt press på producenters och logistikföretags erbjudanden, vilket jag skulle säga är jättepositivt. De har tvingats till förändring och på bara ett par månader har företagen åkt med raketfart fem år in i framtiden, säger Micael.
Att de enormt höga e-handelstalen kommer att minska efter pandemin är de flesta överens om. Men många av dem som börjat handla på nätet kommer att fortsätta med det även framåt, någonting som även styrks av studier som gjordes efter sarsepidemin i Sydostasien 2003.
– Då ökade online-konsumtionen med 60–70 procent inom alla kategorier. När epidemin var över gick mindre än hälften tillbaka till sitt tidigare konsumtionsmönster, så den slutgiltiga ökningen var ändå på runt 40 procent, vilket är en stor siffra, berättar Micael.

”Kriser behövs för att vi ska tänka nytt”

I jämförelse med coronapandemin var sars en epidemi i mycket mindre skala och under kortare tid. Den längre tidsperioden är en faktor som gör att det digitala beteendemönstret vi ser i dag i större utsträckning kommer att bestå.
– Vi människor vänjer oss snabbt och man kan se att beteendet smittar av sig. När folk som tidigare varit försiktiga med e-handel märker att det fungerar bra vågar man också testa banktjänster, musiktjänster och så vidare, säger Micael Dahlén och tillägger:
– Den längre tidsaspekten innebär också att företagen får mer tid att vässa sina erbjudanden, och det betyder att vi kommer att få ännu bättre och häftigare tjänster.
Vi har nämligen sett prov på det tidigare. Framgångsrika företag som i dag är givna inslag i vår vardag, som exempelvis Spotify, Netflix och Amazon är alla sprungna ur kris och lågkonjunktur.
– Dessvärre krävs ofta ordentliga kriser för att både företag och vi människor ska ändra våra beteenden och tänka nytt. När vi till slut tvingas göra det kan det, och kommer det, att leda till mycket gott, säger Micael.

Fakta Micael Dahlén

Ålder: 47 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Ingela, Tyra och Dante.
Gör: Författare, föreläsare och ekonomiprofessor.
Brinner extra för: Välfärd.

Mensavinnare

Micael Dahlén fick Mensapriset 2017 med motiveringen: "Kan som ingen annan visa på, locka fram och skapa nya tankar, stora som små. Med professorns exakthet och konstnärens vilda glädje får han sina ord och gärningar att tränga in i både hjärta och hjärna."

60–70 procent

Så mycket ökade online-konsumtionen, inom alla kategorier, under Sarsepidemin 2003. När epidemin var över gick mindre än hälften tillbaka till sitt tidigare konsumtionsmönster, men den slutgiltiga ökningen var ändå på runt 40 procent.