Artiklar/E-handel

Att handla begagnat på nätet är en statusmarkör

Inte bara den vanliga e-handeln ökar, utan även köpen av begagnade varor på nätet. Så många som hälften av konsumenterna har köpt second hand, vintage eller pre-loved-produkter online under det senaste året.

PostNords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder ser en tydlig trend:

– Generellt har intresset för begagnat ökat. För 10 år sen var konsumenten mer ambivalent inställd till att handla second hand. De som gjorde det då tillhörde ofta en yngre och lite mer alternativ målgrupp. Eller också har man haft ett särskilt intresse för någon typ av produkt där det nyproducerade inte nödvändigtvis varit det mest intressanta, säger han och fortsätter:

– Men successivt har begagnat blivit allt mer allmängods. I dag är det för lika många en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt, som att ha den senaste säsongens produkter. Logiken skiljer sig givetvis mellan olika produktkategorier – mode går inte att jämföra med hemelektronik och så vidare. Men den allmänna attitydförändringen sträcker sig över kategorierna.

Största aktörerna inom begagnathandel

Marknaden för begagnat på nätet domineras av aktörerna Tradera, Blocket och Facebook. Den sistnämnda har kommit som något av en uppstickare de senaste åren och snabbt slagit sig in som en maktfaktor – dels genom Facebook Marketplace men också genom grupper med syfte att förmedla köp av olika produkter.

På Tradera kan man köpa och sälja det mesta, men sajten är främst till för produkter som med enkelhet går att skicka mellan säljare och köpare. Bil- och båtförsäljningen är till exempel ingenting som förekommer på Tradera i någon betydande utsträckning (se intervju med Tradera i E-barometern, årsrapport 2020). Blocket däremot har en betydande del som utgörs av fordonsförsäljning. En annan väsentlig skillnad är att Tradera enbart riktar in sig på begagnade produkter medan Blocket även tillåter kommersiella aktörer att sälja nya produkter.

Varumärkesbyggande att sälja begagnat

En annan modell som dykt upp i allt högre utsträckning den senaste tiden är aktörer som primärt säljer nyproducerade produkter, men som utöver det erbjuder konsumenter en möjlighet att sälja och köpa begagnat. Ett exempel är Cervera som nyligen lanserat Cervera Vintage. Även om Cervera delvis driver initiativet i varumärkesbyggande syfte, så har företaget för avsikt att driva vintage-benet med lönsamhet och förhoppningsvis ta en betydande del av marknaden för begagnade matrelaterade produkter.

– Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan är här för att stanna. Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar – de verkar liksom i symbios. Men givetvis är det så att hållbarhetsfaktorn blir allt viktigare. De yngre konsumenterna ställer betydligt högre krav och det är troligtvis inte bara en åldersfråga utan en generationsfråga att vilja konsumera mer cirkulärt, kommenterar Carl-Fredrik Teder.

35 procent av svenskarna har handlat möbler och heminredning

Carl-Fredrik: ”Möbler och heminredning är den absolut mest populära kategorin för begagnat. Är det bra kvalitet så håller sakerna i hundra år eller ännu längre. Många designklassiker från 1930- och 40-talet nytillverkas fortfarande men kan vara värda tio gånger så mycket om de är från ursprungsåren. Många konsumenter tilltalas säkerligen av vetskapen om att det de köper till sina hem måhända är dyrt, men mycket väl kan rendera samma summa om de skulle sälja sakerna tio år senare.”

25 procent har handlat kläder och skor

Carl-Fredrik: ”Marknaden för begagnade kläder och skor har alltid varit av betydelse för de sant modeintresserade, men har på senare år blivit mycket mer allmänt intressant. Tidigare har ett stort intresse krävts för att hitta rätt i second hand-djungeln, men med aktörer som Vestiaire Collective kan man lätt fynda ett par pre-loved Alexander McQueen-skor eller en Hermès-väska och få det skickat i en snygg låda.”

23 procent har köpt begagnade barnprodukter/leksaker

Carl-Fredrik: ”Barnsaker är ju den perfekta produktkategorin för begagnat med tanke på att barn växer snabbt och typiskt sett bara använder grejer i något år. Ett annat intressant fenomen är att hyra barnvagnen exempelvis – en idé som svenska startupen Parently tagit fasta på.”

50/50 – av de som handlar second hand är fördelningen män och kvinnor jämn

Carl-Fredrik: ”Vi ser egentligen samma mönster för begagnat på nätet som för andra e-handelsköp. Kvinnor köper mer kläder och skor, barnsaker och heminredning och män köper mer fordon och hemelektronik.”

 

Ladda ner E-barometern årsrapport 2020