Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Två leende män i en butik.
E-handelsrapporter

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern. Under coronakrisen släpper PostNord en E-barometer varje månad.

E-barometern Q3

E-handeln växte med 39 procent under tredje kvartalet 2020, jämfört med samma period föregående år. Det är alltså en lägre tillväxt än under andra kvartalet, men fortfarande en historiskt hög tillväxt – en konsekvens av coronapandemin. E-barometern Q3 visar även att den annalkande julklappshandeln på nätet kommer att växa med 26 procent (jämfört med 2019), till omkring 10,6 miljarder kronor, baserat på konsumenternas egna uppskattningar.

  • E-handeln växte med 39 procent under tredje kvartalet, jämfört med 2019.
  • Mest växte handeln med dagligvaror på nätet (+101 %), följt av möbler och heminredning (+73 %).
  • Konsumenterna uppskattar att de kommer köpa julklappar på nätet för 10,6 miljarder kronor i år, 26 procent mer än ifjol.
  • 46 procent av konsumenterna uppgav att de kommer röra sig mindre i fysiska butiker under julhandeln och lika många uppgav att de kommer agera som vanligt.

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Ladda ner E-baromtern Q3 2020

Customer service