Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
En man sitter på sin veranda och tittar i sin mobil.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern. Under coronakrisen släpper PostNord en E-barometer varje månad.

E-barometern maj

E-handeln fortsatte att växa kraftigt under maj, enligt konsumenternas egna uppskattningar. Andelen som e-handlade under månaden ligger kvar på samma höga nivå som under april.

  • E-handeln växte med 36 %* under maj, jämfört med maj 2019.
  • 77 % av svenskarna e-handlade under maj, 81 % av kvinnorna och 73 % av männen.
  • Kläder och skor är återigen den produktkategori som flest handlat från (43 %), efter att ha tappat ledningen till skönhet och hälsa under april.
  • Något färre oroar sig för landets ekonomi, jämfört med i april.
  • Totalt sett tror 38 % att de kommer konsumera mindre (fysisk handel och e-handel) under 2020, jämfört med 2019. 14 % tror att de kommer konsumera mer.

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar. 

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Ladda ner E-barometern maj 2020

Customer service