Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
En man sitter på i en soffa med en dator i knät.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern. Under coronakrisen släpper PostNord en E-barometer varje månad.

E-barometern juni

E-handeln växte i något måttligare grad under juni, jämfört med april och maj, enligt konsumenternas egna uppskattningar. Andelen som e-handlade under månaden låg på 76 % och den totala tillväxten på 23 % (jämfört med juni 2019).

  • E-handeln växte med 23 %* under juni, jämfört med juni 2019.
  • 76 % av svenskarna e-handlade under juni, 80 % av kvinnorna och 72 % av männen.
  • Kläder och skor var den produktkategori som flest handlat från (43 %), följt av skönhet och hälsa (41 %).
  • Andelen som handlade dagligvaror på nätet var 18 %, vilket är 80 % fler än 2019 (10 %).
  • Färre oroar sig för landets ekonomi, jämfört med i maj.
  • 32 % bedömer att de handlar mer på nätet sedan coronakrisens början.

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar. 

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Ladda ner E-barometern juni 2020

Customer service