Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Digital tillgänglighet på postnord.se och i PostNord app

Alla ska kunna använda postnord.se och PostNord App lika enkelt. Därför arbetar vi redan nu med förbättringar enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv som träder i kraft 2025. Vi är medvetna om utmaningarna och jobbar kontinuerligt för att inkludera alla användare, oavsett behov och förutsättningar. Din upplevelse är viktig för oss.

Vad är digital tillgänglighet?

Digital tillgänglighet betyder att alla webbplatser och appar ska vara enkla att använda för alla. Detta uppnås genom att följa regler och riktlinjer som gör innehållet tillgängligt och användarvänligt för alla användare.

Hur tillgänglig är postnord.se och PostNord App?

Vi är medvetna om att delar av postnord.se och appen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet ”Innehåll som inte är tillgängligt” nedan för mer information. 

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av PostNord App för båda plattformarna, Android och iOS. Funka och DIGG har gjort en oberoende granskning av PostNord App för plattformen iOS respektive Android. Funkas senaste bedömning av iOS gjordes under mars 2024, och DIGGs senaste bedömning av Android gjordes under december 2024.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av postnord.se eller PostNord App?

Vi arbetar ständigt med att förbättra vår tillgänglighet. Om du stöter på problem som inte nämns här, eller om du tycker att vi inte uppfyller lagkraven, vänligen fyll i formuläret längre ner på sidan.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta DIGG och påtala det här Myndigheten för digital förvaltning 

Teknisk information om postnord.se och PostNord APP tillgänglighet

Postnord.se och PostNord App är delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på grund av de brister som beskrivs nedan.

Postnord.se 

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt. 

Bristande förenlighet med lagkraven på Postnord.se

Testad av Funka mellan 2024-02-29 till 2024-03-25.

  • Information kan i vissa skärmstorlekar vara svår att nå (RD10, RD60).
  • Navigering med tangentbord kan till viss del vara bristfällig (NL20, NL30, NL40, NL60).
  • Roller, länkgrupper är inte alltid tydliga (NL170).
  • Länkars mål framgår inte alltid tydligt (NL190).
  • Kontrasten i färger kan delvis vara dålig (CP10, CP20, CP25, CP,35).
  • Rubrikhierarkin kan vara felaktig och i visa fall sakna rätt rubrikelement (ST60, ST90).
  • Citat i artiklar kan sakna rätt html-tag (ST200).
  • Bilder kan sakna alt-tag (IM30).
  • Formulär kan ha brister i sin tillgänglighet (FS..).
  • Tabeller kan innehålla fel element (TD50, TD60).
  • Video och ljud har inte alltid textning eller tolkning (DM20, DM30, DM100).

Bristande förenlighet med lagkraven för PostNord App iOS

Testad internt samt av Funka från 2024.02.21 till 2024.03.14.

  • Navigering med externt tangentbord kan till viss del vara bristfällig.
  • Länkars mål framgår inte alltid tydligt.
  • Kontrasten i färger kan delvis vara dålig.
  • Rubrikhierarkin kan vara felaktig och i visa fall sakna rätt rubrikelement.
  • Formulär kan ha brister i sin tillgänglighet.
  • Aria-expanded saknas för ett område som kan fällas ut och ihop.
  • Vid navigering med VoiceOver så flyttas fokus inte alltid som det ska.
  • Felmeddelanden är ibland inte kopplade till rätt fält i formulär.
  • Checkboxar kan ibland sakna koppling till deras label.
  • Vid navigering med VoiceOver är det ibland inte tydligt att man kan interagera med en knapp.
  • Beskrivande text kan sakna koppling till relevant fält.
  • Vissa element kan sakna ett komplement till färg för att kommunicera att elementet är interaktivt.
  • Appen är låst i portrait mode. För att erbjuda appen i landscape mode så krävs omfattande ändringar för både appens design och kodstruktur. Vi är medvetna om problemet, och kommer arbeta för att lösa problemet men prioriterar andra tillgänglighetsförbättringar först.
  • Skalbarhet för containers och text kan till viss del vara bristfällig.
  • Vid användning av VoiceOver kan uppläsningsordningen till viss del vara ologisk.
  • Knappar kan ibland sakna tydliga namn vid användning av VoiceOver.

Bristande förenlighet med lagkraven för PostNord App Android

Testad internt samt av DIGG från 2024-11-21 till 2024-12-19.

  • Navigering med externt tangentbord kan till viss del vara bristfällig.
  • Länkars mål framgår inte alltid tydligt.
  • Kontrasten i färger kan delvis vara dålig.
  • Rubrikhierarkin kan vara felaktig och i visa fall sakna rätt rubrikelement.
  • Rubriker kan vara felaktiga och tolkas som knappar av Talkback.
  • Formulär kan ha brister i sin tillgänglighet.
  • Aria-expanded saknas för ett område som kan fällas ut och ihop.
  • Vid navigering med Talkback så flyttas fokus inte alltid som det ska.
  • Felmeddelanden är ibland inte kopplade till rätt fält i formulär.
  • Vid navigering med Talkback är det ibland inte tydligt att man kan interagera med en checkbox.
  • Beskrivande text kan sakna koppling till relevant fält.
  • Vissa element kan sakna ett komplement till färg för att kommunicera att elementet är interaktivt.
  • Appen är låst i portrait mode. För att erbjuda appen i landscape mode så krävs omfattande ändringar för både appens design och kodstruktur. Vi är medvetna om problemet, och kommer arbeta för att lösa problemet men prioriterar andra tillgänglighetsförbättringar först.
  • Skalbarhet för containers och text kan till viss del vara bristfällig.
  • Vid användning av Talkback kan uppläsningsordningen till viss del vara ologisk.
  • Knappar kan ibland sakna tydliga namn vid användning av Talkback.

Bristande förenlighet med lagkraven för tredjepart kortterminal hos Nets (som används i både iOS och Android appen)

  • Många bilder har inte en beskrivning som förklarar vad bilden visar. Varningsikoner vid felmeddelanden har bara texten "error".
  • Rubriker är inte markerade på ett sätt som gör dem läsbara för skärmläsare, till exempel "Click to pay".
  • Skärmen är uppdelad i två delar med ordet "ELLER" emellan. Detta kan inte uppfattas av en skärmläsare.
  • Texten bredvid kryssrutan "Spara min information..." är inte kopplad till rutan på ett sätt som skärmläsare kan förstå.
  • Skärmen fungerar bara i stående läge (porträtt-läge).
  • När texten förstoras till 200% försvinner eller klipps innehållet i fälten för datum och riktnummer.
  • När man använder tangentbordet för att välja riktnummer är kontrasten för låg, vilket gör det svårt att se vad som är valt.
  • När man navigerar med tangentbordet kan man gå bakåt (med shift + tabb), men när man går framåt med tabb-tangenten försvinner markeringen och tangentbordsfokus fastnar.
  • När användaren öppnar en dialogruta med mer information om "Click to pay" sätts inte fokus till dialogrutan, och den kommer inte som nästa element i fokusordningen. Komponenter bakom dialogrutan har fortfarande tangentbordsfokus.
  • Det finns komponenter på skärmen som inte visar vad som har tangentbordsfokus, till exempel länkar i texter, komponenten för att välja riktnummer och knappen för att stänga dialogrutan med information om "Click to pay".
  • Sidan innehåller ord på engelska, men detta är inte angivet på ett sätt som skärmläsare kan förstå.
  • Om alla obligatoriska fält inte är ifyllda visas inget felmeddelande med text, utan knapparna för att gå vidare är bara inaktiva.
  • Inmatningsfälten saknar synliga texter som förklarar vad man ska fylla i.
  • Det framgår inte i text vilka fält som är obligatoriska eller frivilliga.
  • Om man skriver in ett nummer över 12 för månad står det bara "Fel Datum". Felmeddelandena förklarar inte hur man ska rätta till felet.
  • Radioknapparna för att välja riktnummer saknar roller som skärmläsare kan förstå. Dialogrutan med information om "Click to Pay" saknar också en sådan roll.
  • Kryssrutan för "Spara min information ..." saknar ett namn som skärmläsare kan läsa. Knappen för att gå tillbaka saknar också ett sådant namn. När inget värde är valt har knappen för riktnummer namnet "+".
  • Felmeddelanden visas inte för användare med skärmläsare utan att få fokus.
  • Webbsidan följer inte WCAG AA-standarder och det finns ingen alternativ version.
  • Innehållet på webbsidan respekterar inte användarens inställningar för ljus eller mörkt visningsläge.

Vi arbetar kontinuerligt med att åtgärda dessa brister. Vi planerar att åtgärdat bristerna då tillgänglighetsdirektivet börjar gälla, dvs 28 juni 2025.

Postnord kundservice online

Vi är medvetna om att vår nuvarande kundserviceplattform, som är byggd på en tredjepartslösning, inte uppfyller alla tillgänglighetskrav. Det är något vi tar på stort allvar, och vi arbetar med att utveckla en ny, förbättrad lösning som vi lanserar under 2025.Under tiden kan det förekomma funktioner som inte är fullt tillgängliga för alla våra användare. Vi beklagar detta och tackar för ditt tålamod medan vi arbetar på att erbjuda en bättre och mer tillgänglig kundserviceupplevelse.

Vi arbetar kontinuerligt med att åtgärda dessa brister.

 

Sidan publicerades: 2024-09-02

Sidan senast uppdaterad: 2025-05-07

Hittat brister i tillgängligheten?