Portalnyheterna som ger dig mer tid och nöjdare kunder

För bra för att vara sant? Nej, PostNord Portal Business hjälper dig att både spara tid och få nöjdare kunder.
– Portalen är våra företagskunders bästa verktyg för att snabbt hantera sina leveranser, säger Anna Andelius, Go To Market Owner på PostNord.
Och nu kommer nyheter som gör portalen ännu bättre.

Det är ingen hemlighet att PostNord Portal Business är omtyckt bland användarna.

– Plötsligt kan vi ligga steget före och hjälpa kunderna att följa sitt paket. De känner sig tryggare och det här sparar mycket tid hos oss internt. Inte minst på kundtjänst, kommenterar modeföretaget Twist & Tango. En annan recension kommer från Staples som tack vare portalens automatiska påminnelser har 30–50 procent färre returer:

– Nu kontaktar vi kunderna, inte tvärtom. Och ljudföretaget JD Music, som via Skicka Direkt Business enkelt kan beställa fraktsedlar efter vikt och storlek, levererar också positiv respons:

– Vi slipper logga in på flera ställen. Det är lättöverskådligt och går snabbt. PostNords Anna Andelius förstår kundföretagens förtjusning.

– Portalen minskar deras kundservicetid och hjälper dem att få kontroll över leveransarbetet. Dessutom är ju PostNord Portal Business alltid öppen, vilket gör att företagskunderna kan känna sig mycket mer flexibla, säger hon.

Flera heta nyheter i PostNord Portal Business

Och nu har portalen uppgraderats ytterligare, med fler tjänster och verktyg.
För en snabbare och bättre köpupplevelse går det nu att använda sig av orderkoppling till Klarna, Prestashop och WooCommerce.
– Det innebär att du kan erbjuda mer exakta fraktval i din checkout. Dessutom läggs fraktordrar automatiskt i Skicka Direkt Business när din kund gör ett köp. Du sparar tid och din kund får lättare att göra ett bra köp, säger Anna Andelius.

Triggers gör att du kan ligga steget före

En annan portalnyhet är nya ”triggers” i tillvalstjänsten Aviseringar.
– Du kan alltså proaktivt meddela din kund om du fått rapport om att godset kan vara skadat eller om EDI är felaktigt. Det är aldrig roliga nyheter men din kund blir nöjdare tack vare bättre och tydligare information.
Den tredje uppgraderingen i PostNord Portal Business är att leveransguiden nu hela tiden uppdateras med hjälp, instruktioner, tips och nya funktioner.
– Där finns allt du behöver veta om portalen. Du kan också chatta med vår kundservice och minimerar risken att missa något, säger Anna Andelius.
Och för dig som bygger egna integrationer finns det också en nyhet.
– En guide till PostNords kraftfulla API:er. De förenklar ditt arbete med din webbshop och går att anpassa efter dina leveransbehov.

Snart når du alla tjänster med samma login

Runt hörnet väntar ytterligare vässade verktyg i portalen.
– Snart kommer till exempel Unified login, vilket innebär att du som företagskund kan komma in i alla PostNords tjänster med samma login. Det gäller alltså inte bara portalen utan även PostNord App och Riktiga vykort, säger Anna Andelius.
Hon har, som ni kan se här längre ner, gjort en topplista över verktygen/tjänsterna i PostNord Portal Business. Men det var lättare sagt än gjort eftersom det finns så många russin att plocka ur portalkakan.
– Bland annat så kan nu våra kunder själva administrera all utkörning och hämtning av brev och postboxar. Och en annan kul möjlighet är PostNord Lyssnar där kunder kan se i rapporter vad deras mottagare anser om leveranserna, och sedan jämföra mot rikssnittet.

Portalen hjälper kunden hitta sin bästa väg

Och PostNord märker av en tydlig trend hos sina kunder.
– Vi ser att de vill kunna välja. Ta hjälp av vår kundservice eller hantera sina egna ärenden genom smidiga alternativ. Portalen är en utomordentlig väg för våra företagskunder att hamna i förarsätet genom full kontroll över statistik, historik och fakturor – men också för att få en ögonblicksbild över det samlade in- och utgående leveransflödet. Samt möjlighet att agera direkt när det behövs, säger Anna Andelius.

3 bästa verktygen i PostNord Portal Business

Det finns naturligtvis mängder av lösningar i vår portal som hjälper dig och ditt företag. Här kommer tre favoriter, och en bubblare, från Anna Andelius.

1. Skicka Direkt Business
    Användning: Verktyget för att köpa frakt online.
    Annas kommentar: Här blir det ordning och reda. Alla in- och utleveranser på samma ställe och det går att ändra leveranser direkt i verktyget.

2. Track & Trace
    Användning: Hålla full koll på leveransen
    Annas kommentar: Kundföretagen ser leveranshistoriken, kan ändra försändelsen, ha dialog online med PostNords kundservice och starta en reklamation – samtidigt som de pratar i telefon med mottagaren!

3. Aviseringar
    Användning: Kommunicera direkt med dina mottagare i automatiska meddelanden
    Annas kommentar: Att kunna skicka meddelanden med personligt tilltal och logotyp före, under och efter leverans skapar en positiv bild av ditt företag hos kunden.

Bubblare: Påminnelse att hämta ut paket

Användning: Portalen ger möjlighet att skicka en extra påminnelse när ett paket legat för länge hos ombud.

Annas kommentar: Det här är ett verktyg som verkligen ger effekt! Till exempel så fick Staples enorm respons när de använde det här – paketen hämtades ut mycket snabbare.