Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
E-barometern/Intervju

E-handelsexperten: ”Köpviljan kommer tillbaka”

Efter e-handelsboomen under pandemin kom krig, inflation och lågkonjunktur. Mycket kändes oklart på den svenska onlinemarknaden och därför presenterade E-barometerns årsrapport för 2022 tre framtidsscenarier*.
– Närmast sanningen kom alternativet Pausåret 2023, säger PostNords Jan Jakobsson som nu ser ljuset i tunneln.

Januari 2023. Dimman ligger tät. I varje fall över den svenska e-handeln. PostNord och HUI Research tar fram tre framtidsscenarier för att sätta i gång diskussioner i branschen och hjälpa företag att planera framåt.

Scenario 1: Vinden vänder. Beskriver ett läge där e-handeln återhämtar sig från det rådande konjunkturläget omgående.

Scenario 2: Pausåret 2023. En mer stillsam händelseutveckling där lågkonjunkturen håller i sig och återhämtningen sker först under 2024.

Scenario 3: En djupare kris. Den mest pessimistiska prognosen där den ekonomiska nedgången blir långdragen och konsumenterna är hårt pressade under minst två år.

 

Återhämtning väntar för svensk e-handel

Den populära dokumentärserien ”Historien om Sverige” har berättat om den svenska stormaktstiden och den stora frågan 2024 – ett år efter scenarierna i E-barometern – är alltså om den moderna, blågula onlinehandeln gjort en Narva och vänt vinden, tagit steg mot ljusare tider i en ännu något oklar Lützen eller fallit ner i mörka Poltava?
– Närmast sanningen kom mellanvarianten, Pausåret 2023, säger en av scenariernas upphovspersoner, Jan Jakobsson, Chef Digital Partner på PostNord Sverige.
Han menar att det mest positiva scenariot, Vinden vänder, hade krävt att kapitalintensiva branscher som bygghandeln, möbler och hemelektronik stärkts.
– Tillsammans med BNP och e-handelns omsättning i stort. Men det har ju inte hänt. Samtidigt pratas det nu om att ränteläget stabiliseras och att inflationen är på väg ner vilket omöjliggör den mörkaste framtidsprognosen.

Jan Jakobsson, Chef Digital Partner på PostNord Sverige och talesperson för E-barometern.
Jan Jakobsson, Chef Digital Partner på PostNord Sverige och talesperson för E-barometern.
Efter viss stiltje i hemelektronikbranschen kan medvind vänta runt hörnet när många nu behöver uppgradera datorer och mobiltelefoner.
Efter viss stiltje i hemelektronikbranschen kan medvind vänta runt hörnet när många nu behöver uppgradera datorer och mobiltelefoner.

Nya mobiler och datorer kan attrahera

Ett pausår alltså, följt av en återhämtning under 2024.
– Med några räntesänkningar så kommer konsumenternas köpvilja tillbaka. Samtidigt har de kapitalintensiva branscherna legat i stiltje länge och nu är vi i behov av uppgraderingar när det gäller datorer och mobiltelefoner. Dessutom har det gått några år sedan pandemin, när alla fixade och donade där hemma, så byggbranschen borde också börja röra på sig online, säger Jan Jakobsson.

Han betonar att de två åren sedan slopandet av pandemirestriktionerna gett många lärdomar:

  • Konsumenterna har sökt sig mot lågpriskedjor som Rusta, Jula och Clas Ohlson för att få ”mer värde för pengarna”.
  • Hushållen har blivit bättre på att jämföra matpriser. Det beteendet har även spridit sig till andra branscher vilket gynnar prisjämförelsesajter.
  • Prisfokuset har även skapat ett ökat intresse för globala e-handelsaktörer som Shein, Temu och Amazon.
  • Den så kallade ”läppsiftseffekten” – eller chipseffekten som Micael Dahlén också kallat den – har dykt upp igen, där konsumenter unnar sig något ”litet men lyxigt”.

Kundklubbar en bra väg framåt

Jan Jakobsson lyfter även fram vikten av konsumentlojalitet framöver.
– Googlandet av ”kundklubb” har ökat när konsumenterna letar efter fler sätt att komma åt rabatter och kampanjer. Och i takt med att allt fler plattformar stänger möjligheten till reklam via tredjepartcookies, det som i förlängningen gör att du ser reklam för saker du sökt information om, så kommer kundklubbar bli allt intressantare för företag. Det är ju en direkt reklamkanal till konsumenten, som i sin tur faktiskt vill ha just den informationen. Win-win för båda parter.

Hopp om ljus framtid för e-handeln

Och det finns fler anledningar till att se ljust på framtiden för den svenska e-handeln, menar han.
– När inflationen sjunker till vettiga nivåer så stabiliseras det allmänna kostnadsläget. Dessutom sänks räntorna vilket ger hushållen en möjlighet att börja konsumera igen. Inledningen av 2024 kan vara fortsatt kämpig men trycket lättar troligtvis till hösten.

Omvärlden, med viktiga val och krig som påverkar både människor och logistik, är fortsatt en stor osäkerhetsfaktor i ekvationen. Men sett till det inhemska läget så kan alltså dimman i den svenska e-handeln vara på väg att lätta.


*Scenarierna som PostNord och HUI Research tog fram till årsrapporten 2022 reviderades sedan till E-barometern Q2 i september 2023.

Våra senaste artiklar inom e-handel

  • E-barometern, E-handel

    Här är CX-experten Helen Rigamontis bästa tips

    I dagens konkurrensutsatta e-handel har kunden makten. Det räcker inte längre att bara erbjuda en bra produkt – för att lyckas måste ditt företag sätta kundens upplevelse i fokus för allt ni gör, menar CX-experten Helen Rigamonti.

    Helens fem bästa tips
  • E-barometern, E-handel

    5 tips för att få lojala e-handelskunder

    Lös kundens problem – lyckas du med det har du nått en bra bit på vägen. Här är Sara Mundt-Petersens fem bästa tips för att få lojala kunder.

    Saras 5 tips
  • E-barometern, E-handel

    AI-expertens 3 tips för en mer lönsam e-handel

    Konsumenternas krav är större än någonsin. Hur ska du som e-handlare möta behoven? Här är AI-experten Bengt Wessborgs tre mest lönsamma tips!

    Till tipsen
  • E-barometern, E-handel

    ”Kundupplevelsen avgör vem konsumenten väljer”

    Kundupplevelse. Kundresa. Customer experience. CX. Kärt barn har många namn och när det gäller e-handel anser många att CX är bästa vägen att särskilja sig från konkurrenterna.

    Läs intervjun med Anna
Fler nyheter