Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Utbildningen som ger smidig övergång till Skicka Direkt Business

De lyckade utbildningarna för Skicka Direkt Business avlöser varandra och responsen är positiv.
– De ser direkt hur mycket bättre det här verktyget är, säger Key Account Manager Thomas Strömberg som tillsammans med kundrådgivare Adam Åström har uppgraderat Ikea, Migrationsverket och Region Skåne.

Under våren stängs fraktköpsverktyget Pacsoft Online ner helt och våra kunder migreras nu över till nybyggda Skicka Direkt Business. I samband med bytet av verktyg anordnas utbildningar för kunderna och ett av PostNord-paren som instruerar företagen består av Key Account Manager Thomas Strömberg och kundrådgivare Adam Åström.

– Jag krattar manegen genom att kontakta kunderna och se vilka deras behov är. Sen kontaktar jag Adam och så kör vi en gemensam utbildning. Jag introducerar och berättar varför det här sker och sedan tar Adam över och visar alla detaljer och hur man gör, berättar Thomas Strömberg.

Skicka Direkt Business har fler funktioner

Varför görs den här förändringen?

– Pacsoft kommer från en extern leverantör medan vi själva äger och ansvarar för Skicka Direkt Business. Och det verktyget har vi nu utvecklat med fler funktioner, säger Thomas Strömberg och får medhåll av Adam Åström:

– I och med att det är vårt eget system så kan vi ta direkt feedback från våra kunder och göra justeringar. Vi kan enkelt addera mer information och utveckla verktyget för att vara så användarvänligt det bara går.

Fraktverktyget kan lätt anpassas

Varje kund kan alltså använda verktyget på det sätt som passar just deras företag.

– Och de kan göra allt själva. Skicka paket, skicka pall, skicka rekommenderat och skicka postförskott. Kunden kan dessutom bestämma vem i företaget som ska ha vilka rättigheter. Jag och Adam jobbar bland annat med Ikea och där behöver deras varuhuspersonal inte ha alla tjänster, utan bara ett begränsat antal, för att det ska bli så enkelt som möjligt, säger Thomas Strömberg.

Du kan snabbt göra ändringar

En annan fördel med Skicka Direkt Business är snabbheten.

– I Pacsoft Online kunde en kund ibland få vänta i dagar, och nu är det något som de kan lösa själva på fem minuter, säger Adam Åström.

– Kunderna vill inte vänta i kundtjänst eller skicka ett mejl till kundservice, de vill lösa det själva och det kan de nu, menar Thomas Strömberg.

Varje utbildning är unik

De tre kunder som radarparet Strömberg/Åström jobbat med är Ikea, region Skåne och Migrationsverket och deras behov och användande av Skicka Direkt Business ser väldigt olika ut, vilket också påverkat utbildningarna.

– Ja, det blir väldigt varierat och det visar ju hur bra verktyget fungerar. Det går att lägga upp det på olika sätt – det här är tre olika kunder med olika behov och behörigheter, säger Adam Åström.

– Det är handläggare på Migrationsverket som ansvarar för rekommenderade leveranser till asylsökande, det är varuhuspersonal hos Ikea som ansvarar för kundkontakt och ska skicka paket. Och i Region Skånes fall så är det logistiker och administrativa chefer som ville ha verktyget och sedan lägga ut behörigheter på olika roller inom Region Skåne. Alla ska göra allt – en del ska bara skicka, en del ska bara titta. Det är många olika målgrupper och det är det som är det roliga med jobbet som jag och Adam har. Allt från Ikeas e-handel och Migrationsverkets dokument, till provsvar och annat som skickas från alla sjukhusen i region, säger Thomas Strömberg och tillägger:

– Och det är ju bara mina kunder, sen jobbar ju Adam med så mycket mer. Han kan allt.

Ingen har varit negativ

Är kunderna nöjda med verktyget och utbildningarna?

– Responsen har varit väldigt bra, de tycker inte att det saknas någonting, säger Adam Åström.

– Vi har haft utbildningar för omkring 300 personer och jag har inte fått en enda negativ kommentar. Och ingen har ifrågasatt varför det är ett nytt verktyg. Alla är positiva, för de ser direkt hur mycket bättre det här verktyget är. Vilket det är – gränssnittet och funktionaliteten, säger Thomas Strömberg.

Uppföljningar görs om det behövs

Antalet användare ökar hela tiden när kundernas administratörer lägger till fler och fler användare, vilket i sin tur också gör att repetitioner av utbildningarna efterfrågas av kunderna. Men det är inga problem för Strömberg/Åström.

– Vi håller tidplanen och gör uppföljningar så fort behovet dyker upp. Region Skåne har 30 000 anställda och Ikea 17 000 så de här aktiviteterna kommer fortsätta under lång tid, avslutar Thomas Strömberg.