Kryddpåsar från Borgeby Kryddgård.
Kundberättelser

”Nu kan vi packa fler beställningar och utveckla vårt sortiment”

I och med pandemin har många av oss lite extra tid och lust att lägga på matlagningen. Omsorgen kring vilka råvaror vi väljer och nyfikenheten på nya smaker har gjort att Borgeby Kryddgård har mer att göra än någonsin – då vill man inte lägga mer timmar än nödvändigt på administration.

Utmaning

  • Många beställningar
  • Begränsat med tid
  • Specialbeställningar

Borgeby Kryddgård är ett familjeföretag som startades av Anna Clarholms föräldrar 1986. Då rymdes rörelsen i ett rum i familjens villa och handlade mest om att importera, packa om och sedan sälja kryddor sommartid på Skånes många marknader. Anna och hennes syster började hjälpa till efter skolan, för att sedan ägna sig åt kryddorna på heltid.

– Vi har haft webbshop ända sedan 1996, men då var det mest ett komplement till försäljningen på marknaderna. När jag och min syster blev äldre och skaffade familj bestämde vi oss för att helt fokusera på webbshopen. År 2005 byggde vi nya lokaler i Borgeby som ligger utanför Bjärred och under 2020 växte lokalerna med ytterligare 2 000 kvadratmeter. På sommaren besöker många kunder vår lilla kryddbutik här i Borgeby. De har handlat av oss på nätet under vintern och vill nu botanisera i verkligheten, berättar Anna.

Lösning

  • Orderkoppling
  • Färdigifyllda uppgifter
  • Tydligare checkout och betalning

En normal vecka skickar Borgeby Kryddgård drygt 350 försändelser till privatpersoner över hela Sverige. Flest beställningar görs på måndagar, då Anna tror många planerar för kommande helgs middagar. Borgeby Kryddgård beslutade att integrera orderkoppling mot PostNords fraktverktyg Skicka Direkt Business. Tidigare gjordes varenda fraktsedel manuellt; en person satt alltså och skrev in alla uppgifter för varje paket som skulle skickas.

– Det var rätt många timmar som gick till det, men nu sker det automatiskt. Det är bara att klicka och göra utskrifterna av adresserna. Det blir heller inte fel lika ofta, eftersom kundernas uppgifter redan finns registrerade hos Klarna, säger Anna.

Anna berättar också att sedan orderkoppling började användas har samtalen minskat från kunder som vill ha hjälp med spårning av gods, utcheckning eller betalning, eftersom det är tydligare nu. Dessutom får kunderna aviseringarna automatiskt.

Effekt

  • Mindre felmarginal
  • Mer tid att packa ordrar
  • Utökat sortiment

I dag sysselsätter Borgeby Kryddgård tolv personer och i sortimentet finns över 400 kryddor. Några av storsäljarna är sichuanpeppar och persaillade. En annan favorit är en nykomling i sortimentet, italienskt pizzamjöl. Anna påpekar att det märks att vi haft mer tid att lägga på matlagning under det senaste året.

– Nu under pandemin är det många som till exempel velat skala sin egen rosépeppar. Kunderna har tid att lära sig mer och verkligen snöa in; man vill till exempel göra en perfekt napolitansk pizza själv hemma, säger Anna och fortsätter:
– Tiden vi sparar på att använda orderkoppling kan vi lägga på att packa beställningar och utveckla vårt sortiment. Många kunder vill till exempel köpa kryddor i större förpackningar än dem vi har; de vill ha storpack på dryga kilot. Vi säljer mer än vi hinner producera i dag, och håller på att anställa fler.

Borgeby Kryddgård

Allmänt: Borgeby Kryddgård är ett skånskt familjeföretag som importerar kryddor och delikatesser som de säljer via webbshop över hela Sverige.

Marknad: Matlagningsintresserade som vill ha ett mer spännande sortiment än den vanliga mataffärens.

PostNords tjänster

Orderkoppling med Skicka Direkt Business. Orderkoppling innebär att när kunden gör ett köp i checkout så läggs automatiskt en fraktbeställning hos PostNord.