Här kommer självkörande leveransroboten Hugo

Att göra vardagen enklare och samhället hållbarare är centrala delar av PostNords företagsvision. Senaste satsningen är den autonoma leveransroboten Hugo som nu ska testas ute i verkligheten.

Räkna med en hel del höjda ögonbryn när Hugo börjar rulla fram på gatorna – den självkörande leveransroboten som PostNord kommer testa under året. Testplatsen blir Norra Djurgårdsstaden, en stadsdel som är känd både för sin hållbarhetsprofil och för att vara något av en hubb i Stockholm för nya innovationer när det gäller olika tester. Här kommer de boende inte bara kunna se Hugo in action vid flera tillfällen, de kommer också ha möjlighet att själva prova hur han fungerar och faktiskt också kommunicera med honom.

– PostNords vision är ju att göra vardagen enklare, och det är syftet också här. Det vi gör ska underlätta vardagen för våra kunder och mottagare. Vi behöver testa och förstå hur Hugo passar in i den visionen, säger Pernilla Kolni, som är Business Innovation Officer på PostNord och ansvarig för Hugo-projektet.

Hugo rör sig i gånghastighet

När Hugo Delivery AB som är innovatörerna bakom roboten utformade Hugo så var hänsyn till miljön grundfundamentet – det och att Hugo ska upplevas som trygg av omgivningen. Det är därför som Hugo är ganska liten och rör sig i normal gånghastighet som inte upplevs som hotfull. Designen är geometriskt enkel och vänlig, med runda lampor som tydligt visar Hugos intentioner när han är ute och åker. Dessutom kommer Hugo faktiskt kunna kommunicera lite med sin omgivning, och exempelvis säga hej till de han möter.

– Tanken är att Hugos framtoning ska hjälpa till att överbrygga glappet mellan robot och människa och övervinna den avvaktande inställning som många av oss känner inför ny teknik. Exakt vad han ska göra kommer testerna styra till stor del, men det kan handla om många olika sorters uppdrag, säger Carl Berge, grundare av Hugo Delivery. Pernilla fyller i:

– Genom testerna vill vi lära oss mer om interaktioner mellan robotar och människor men också få fler insikter i kundupplevelsen. Säkerhetsaspekten är också viktig: vi ska se till att människor upplever Hugo som säker. Den tekniska stabiliteten är också något vi vill studera. Vi vill helt enkelt testa för att lära oss, kan man säga.

Roboten kan användas dygnet runt

PostNords innovationsteam tror att robotar kommer spela en viktig roll inom den framtida logistiken där målet är hållbara och fossilfria städer.

– Hugo kan bidra till minskade koldioxidutsläpp. Skillnaden mellan att använda Hugo för en leverans jämfört med att ta en vanlig bil till ett ombud är stor, och jämfört med en lätt lastbil är Hugos utsläpp flera hundra gånger mindre. Dessutom uppstår inga personalkostnader och eftersom Hugo färdas så tyst kan han användas dygnet runt för leveranser. Att kunna förlänga tidsfönstret så här ser vi leder till högre bekvämlighet för de boende, säger Pernilla.

Hållbart, enkelt och roligt

Exakt hur Hugos framtid ser ut inom PostNord kommer alltså bestämmas utifrån testresultaten, men ambitionen är att så småningom ska Hugo vara en integrerad del av vardagen i samhället, säger Pontus Falk, designer på Hugo Delivery.

– Det finns alltid en rädsla för ny teknik och nu satsar vi på att bygga upp tillit och trygghet. Vi kan inte bara säga att Hugo är säker, det måste upplevas. Vårt mål är att åstadkomma hållbara, enkla men också roliga leveranser.

Detta är Hugo

Längd: 80 cm.

Bredd: 70 cm, inklusive däck.

Höjd: 29–100 cm. Anpassningsbart efter ändamål.

Lastkapacitet: 100 kg.

Vattentäthetsklass: IP65.

Hastighet: 4–8 km/h. Gånghastighet.

Batteritid: 10 timmar.

Fler artiklar och kundberättelser