Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
E-handelsrapporter

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

E-barometern Q1 2022

E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

Ladda ner E-barometern

Hur har det gått för e-handeln kvartal 1 2022?

E-handeln backade med 8 procent under första kvartalet 2022. Vi har bevittnat två historiskt starka år för e-handeln men trots nedgången detta kvartal är online-handeln fortsatt stark. Sett till omsättningen så har e-handeln nästan fördubblats sedan 2018 samtidigt som den har en större andel av detaljhandeln i samtliga kategorier.

I början av 2022 minskade antal Covid-sjuka i Sverige kraftigt och läget beskrevs som stabilt. De flesta såg fram emot att gå tillbaka till det normala igen men det dröjde inte länge förrän en ny kris uppstod. Kriget i Ukraina har orsakat både förstöring i landet och stor oro för omvärlden. Det har också påverkat handeln med ökade priser för gas och råvaror samt nya försörjningsproblem som kan komma att påverka handeln i Europa under en lång period framöver.

Några siffror från rapporten

  • E-handeln backade med 8 procent under kvartal 1 2022.
  • Mest växte apoteksvaror på nätet (13 %), följt av kläder och skor (3 %) och byggvaror (2%).
  • Bland de kategorierna som fick störst nedgång finner vi dagligvarorna på nätet (-19 %), följt av böcker och media (-15 %) och sport och fritid (-15 %).
  • Kläder och skor är de populäraste utlandsköpen. 27% av konsumenterna uppger att de har handlat mode från utlandet.
  • 61 procent av e-handelskonsumenterna uppger att de hade gjort minst ett köp med sin mobiltelefon under den senaste månaden.
  • 26 procent av svenska konsumeterna har handlat något begagnat på nätet den senaste månaden. Bland de som handlar begagnade varor på nätet är det tydligt att det är priset som är den främsta anledningen. 42 procent anger att de handlar begagnade varor på nätet för att det är billigare än att köpa motsvarande produkt ny.
  • Män handlar begagnade varor för större belopp än kvinnor. 1 573 kronor respektive 788 kronor.
  • Konsumenterna uppger att de vill ha hållbara alternativ och värderar hållbarhet högt, men få uppger att de skulle avbryta ett köp på grund av detta. 63 procent av konsumenterna skulle dock inte avsluta ett köp av hållbarhetsskäl.

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback?

Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Tidigare rapporter hittar du i arkivet

E-handeln i Norden, årsrapport för 2019

Sverige är fortfarande den mest mogna e-handelsmarknaden i Norden sett till hur många som e-handlar regelbundet (70 %). I genomsnitt var den siffran 64 % bland de nordiska konsumenterna under 2019.

E-handeln i Europa

E-handeln har påverkats radikalt av coronapandemin och att människor har spenderat mer tid i sina hem än vanligt. Årets rapport berör bland annat pandemins påverkan på e-handeln, men även en lång rad andra områden.