Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Konsumentstatistik inom e-handel

Vi vill hjälpa dig som e-handlare att förstå hur du kan optimera din affär. Varje månad delar vi med oss av insikter, statistik och tips som kan stärka din e-handel. Allt är baserat på vår unika rapport E-barometern.

Februari 2024

Enligt E-barometerns månadsundersökning har 74,2 procent av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år e-handlat under februari månad. Det är en marginell minskning med 0,6 procentenheter jämfört med februari 2023. Jämför vi istället med föregående månad, januari 2024, är det en ökning med 0,7 procentenheter.

Män spenderade mest

Under februari uppgav konsumenterna att de i genomsnitt spenderade 2 221 kronor per person på inhemska köp online. Det innebär en minskning med 1,8 procent jämfört med samma period föregående år. De som spenderade mest under februari var män i åldern 30–49 år, följt av män i åldern 50–64 år.

Tyskland i topp – efter Sverige

Försäljningen från utlandet har ökat senaste månaderna. De länder som är mest populära att handla ifrån är Tyskland och Kina, där Danmark och Storbritannien tävlar om tredjeplatsen, tätt följt av USA. Totalt sett under en månad handlar svenskarna för ett lägre belopp när de handlar från utlandet, det förklaras till viss del av färre köp men även av prisbilden.

Insikter för dig som vill utveckla din e-handel.

Prenumerera på E-barometern

Månadens ämne: Online/offline-köp

I E-barometerns årsrapport för 2023 sammanfattade vi de mest populära platserna för e-handel det senaste året: soffan, köksbordet, sängen och till och med på jobbet. Det var en plats som stack ut lite extra i våra ögon… 

Statistik

Intressant nog visade undersökningen att cirka 7 procent av konsumenterna hade e-handlat medan de befann sig i en fysisk butik. Detta beteende var särskilt vanligt bland yngre åldersgrupper, där ungefär 10 procent av dem i åldern 18-49 år hade gjort det. De flesta av dessa kunder genomförde sina köp när de besökte byggvaruhandlar, möbelbutiker eller när de handlade kläder. 

Analys

Ofta gäller det större produkter som byggvaror eller möbler som kan vara svårt att frakta hem på egen hand. Om möjligt kan du i butiken erbjuda förmånliga erbjudanden för hemleverans. Eller serva kunden genom att klicka hem varan åt kunden från butiken. Passa på att lägga några ”ord i påsen” och erbjud ett medlemskap i kundklubben som ger fler erbjudanden.

Effekt

En nöjd kund blir en lojal kund långsiktigt. Är den nöjda kunden dessutom medlem i din kundklubb kan vi bara gratulera. Då har du en direktkanal för marknadsföring av dina produkter, till konsumenter som faktiskt vill ha just den informationen. Mer försäljning och merförsäljning på samma gång!