”Kundupplevelsen avgör vem konsumenten väljer”
Kundupplevelse. Kundresa. Customer experience. CX. Kärt barn har många namn och när det gäller e-handel anser många att CX är bästa vägen att särskilja sig från konkurrenterna.
– I tider när det blåser lite motvind är det extra viktigt att satsa på kundupplevelsen, säger Anna Agustsdottir, Head of Customer Experience på PostNord Sverige.
Ett flertal år med kundupplevelsefrågor hos PWC, därefter chef för kunderbjudandet på SJ i flera år och sedan CX-chef på PostNord sedan 2021. Anna Agustsdottir är rätt kvinna på rätt plats och hon vet hur viktigt det är med en bra kundresa.
Men först, vad är CX för dig?
– CX handlar om hur väl man möter kundens behov och förväntningar. I alla beröringspunkter och hur den sammantagna känslan blir. Kraven och förväntningarna på oss och andra leverantörer ökar också då vi som människor och konsumenter jämför upplevelser över branschgränserna. Det gör det både mer utmanande och roligare.
CX kräver rätt team
För att kunna arbeta systematiskt med CX använder sig teamet på PostNord av ett ramverk som tydligt visar vilka beståndsdelar man måste ha med sig in i arbetet. Det är bland annat en stark analysförmåga, kundkoncentrerade arbetssätt och metoder, styrning, ledning och kulturstärkande aktiviteter. Det speglar även teamets förmågor och kompetenser – allt från analytiker till förändringsledare och servicedesigners.