Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Tjej som e-handlar med mobilen.

E-handel i coronatider

En stor del av de svenska konsumenterna oroar sig för framtiden och drar nu åt svångremmen, som en konsekvens av coronavirusets spridning. Här kan du ladda ner vår rapport som visar på vilket sätt konsumtionen har påverkats.

Vissa produktkategorier drabbas hårdare än andra och i vissa segment tycks svenskarna konsumera mer än vanligt, inte minst dagligvaror och apoteksvaror. Även sett till andelen köp på internet (kontra fysisk butik) så är det främst dagligvaror och apoteksvaror som visar på en ökning, medan de flesta andra produktkategorier tycks ha relativt oförändrade e-handelsandelar.

  • 36 % av svenskarna oroar sig för sin egen privatekonomi; det som oroar flest är värdet på sparande och pensionssparande.
  • 84 % av befolkningen oroar sig för landets ekonomi och flest tror att ekonomin förblir påverkad i 2 år.
  • 66 % har e-handlat under de senaste 30 dagarna, vilket är något färre än genomsnittet under 2019 (70 %).
  • De flesta produktkategorier är drabbade av sjunkande konsumtion och oförändrade e-handelsandelar, medan vissa har ökande konsumtion och ökade e-handelsandelar; detta gäller primärt dagligvaror och apoteksvaror.
  • Det är även få produktkategorier där nya e-handelskonsumenter tillkommit under krisen – återigen är det främst dagligvaror och apoteksvaror som gynnas.
  • En femtedel av konsumenterna har skjutit specifika köp på framtiden. De kategorier som drabbas hårdast av detta är kläder och skor, möbler och heminredning, samt hemelektronik.

Mer om corona

Verktyg
Kvinna som använder PostNord App i sin mobil.

Legitimera dig med BankID

Med PostNord App och mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt, skicka vidare avin och sedan låta någon annan hämta paketet hos ombudet. Du eller den som hämtar ditt paket, kan göra det utan legitimation och behöver bara visa avin i appen. Bra för både dig och personalen att minimera fysisk kontakt.

Hemleveranser
En brevbärare på väg in i en trappuppgång för hemleverans av paket.

Smarta hemleveranser till dina kunder

Hur vi vill ha våra varor levererade kan förändras snabbt. Bekvämlighet blir viktigare och i dagens exceptionella läge kring covid-19, efterfrågar allt fler leverans hem. Nu ökar också behovet av hemleveranser utan kvittens.

E-handel
En pappa leker med två flickor i en soffa.

Tips för trygga leveranser under coronasmittan

Hämta paket åt någon annan eller få leverans till dörren utan att behöva kvittera – fyra tips som hjälper dig under en tid av oro.

Customer service