Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
En kvinna som funderar framför sin dator.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern. Under coronakrisen släpper PostNord en E-barometer varje månad.

E-barometern april

Det här är den första rapporten, som rör e-handelns utveckling under april. Rapporten visar att hela 78 procent av svenskarna e-handlade, vilket är den högsta andelen som E-barometern någonsin uppmätt.

  • E-handeln växte med 44 %* under april, jämfört med april 2019.
  • 78 % av svenskarna e-handlade, vilket är den högsta andelen någonsin, och 8 procentenheter högre än genomsnittet 2019 (70 %).
  • 12 % av svenskarna har börjat handla apoteksvaror på nätet, som direkt konsekvens av coronaviruset. För dagligvaror samt kläder och skor var motsvarande siffra 8 %.
  • Totalt sett tror 37 % att de kommer konsumera mindre (fysisk handel och e-handel) under 2020, jämfört med 2019. Bara 12 % tror att de kommer konsumera mer.

* Baserat på konsumenternas egna uppskattningar. 

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Ladda ner E-barometern april 2020

Customer service