Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse.
Under coronapandemin publicerar vi E-barometern som månadsrapporter. De bygger enbart på siffror från våra konsumentundersökningar, till skillnad från kvartalsrapporterna som även bygger på information från e-handelsföretagen.
Fler svenskar e-handlade under november 2020 än under någon tidigare månad. Totalt växte e-handeln med 25 procent jämfört med november ifjol, enligt E-barometern.
E-handeln växte med 25 procent i november, jämfört med samma månad 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.
Andelen av befolkningen som e-handlade under november var 85 procent, den högsta andelen som hittills uppmätts.
Andelen av befolkningen som oroade sig för coronaviruset steg kraftigt under november, till 75 procent, jämfört med 66 procent i oktober.
Ladda ner E-barometern månadsrapport, november 2020
Fler rapporter
E-barometern kvartalsrapport
Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.
Vi följer den nordiska utvecklingen inom e-handeln. Helårsrapporten för 2019 är dock den sista rapporten som enbart fokuserar på Norden. Från och med 2020 publicerar vi istället rapporten E-handeln i Europa, där de nordiska länderna analyseras i en europeisk kontext.
PostNord har sedan 2014 gett ut rapporten E-handeln i Europa, som följer e-handelns utveckling i ett antal europeiska länder. Rapporten bygger på siffror från konsumentundersökningar gjorda under maj 2020, och tas fram i samarbete med HUI Research.
Med PostNord App och mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt, skicka vidare avin och sedan låta någon annan hämta paketet hos ombudet. Du eller den som hämtar ditt paket, kan göra det utan legitimation och behöver bara visa avin i appen. Bra för både dig och personalen att minimera fysisk kontakt.
Hur vi vill ha våra varor levererade kan förändras snabbt. Bekvämlighet blir viktigare och i dagens exceptionella läge kring covid-19, efterfrågar allt fler leverans hem. Nu ökar också behovet av hemleveranser utan kvittens.