Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Flicka med mjukisdjur.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Nu är E-barometern för första kvartalet 2019 här. E-handelsåret 2019 började bra med en total tillväxt på 15 procent. Mobilen utgör numera ett självklart nav i köpupplevelsen och nära hälften av alla som e-handlade under första kvartalet 2019 gjorde det via mobilen.

I den här rapporten får du också ta del ett nytt tema; hållbarhet. Bland annat visar rapporten hur både konsumenter och e-handlare ser på hållbara fraktalternativ och emballage. Rapporten erbjuder även siffror på hur e-handeln över nationsgränserna utvecklas, där alltfler konsumenter väljer att nätshoppa i inhemska webbutiker.

Ladda ner rapporten via formuläret till höger om du läser via dator alternativt längst ner om du läser i mobilen.

Några slutsatser från rapporten:

  • E-handeln ökade med 15 procent under första kvartalet 2019. 

  • Hälften av e-handelsköp under första kvartalet utfördes via mobiltelefonen.

  • E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka kraftigt i tillväxt med 19 procent.

  • Tre av fyra konsumenter gör medvetna val när de e-handlar och är beredda att betala mer för miljövänligare leveransalternativ.

  • Konsumenter väljer i högre utsträckning att e-handla från inhemska webbutiker.

  • Kina som e-handelsland minskar i popularitet hos svenska konsumenter, vilket kan bero på skärpta momsregler och hanterinsavgift, men också på att prisbild blivit mindre intressant och hållbarhet viktigare

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Ladda ner senaste E-barometern

Customer service