Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Presentation av talarna

E-handelsforum 2018 – 27 september

Några av talarna under dagen

Fler talare presenteras löpande.

Ken Hughes – Positive disruption

Seminariet kommer att hållas på engelska.

Ken Hughes

Varje företag och bransch lägger resurser på disruption, bryter ny mark och utmanar normer. Det verkar som om alla är på det. Men egentligen handlar disruption om att vara redo för förändring. Förberedelserna för dessa förändringar är svåra – det är därför de kallar det DISRUPTION och inte ALLMÄNT PREDIKTIVA FÖRÄNDRINGAR.

Ken kommer att utmana företag att se på deras framtid genom den framtida konsumentens perspektiv. Hur förändringar i konsumenternas förväntningar har förändrat spelet. Dagens konsument förväntar sig en friktionslös och sömlös upplevelse vid varje touchpoint, har liten tolerans för misslyckanden men blir ett stort fan om du får det rätt.

Ken Hughes är en av världens ledande auktoriteter inom konsument- och shoppingbeteende och internationellt känd för att hjälpa företag till en bättre förståelse för behoven hos den framtida konsumenten. Ken är en populär keynote speaker på temat framtidens konsumenter och prisad beteendevetare. Läs mer på Kens webbplats.

Under Armour – Resan mot ett datadrivet ”fitness lifestyle”-företag

Patrik Frisk

Företaget är inte enbart ett sportvarumärke, utan också ett tech-företag. De har förvärvat en rad olika fitness-appar och samlar in data för både produktutveckling, design och marknadsföring. Det här är vad de kallar för deras ”data flywheel”. Företaget strävar efter att bygga en nätverkseffekt genom att få konsumenterna att vilja handla Under Armour-utrustning eftersom det enkelt går att ansluta till deras appar och digitala plattformar. Lyssna på deras resa till att bli ett datadrivet ”fitness lifestyle”-företag och hur de arbetar för att bygga lojalitet med hjälp av bland annat just data.

Patrik Frisk är President och COO på Under Armour sedan juli 2017. Han har tidigare varit CEO på ALDO Group (ett globalt sko- och accessoarföretag), President för Outdoor Americas med ansvar för The North Face®, Timberland®, JanSport®, lucy® and SmartWool®.

Skaparna av podcasten Den Digitala Draken: Jacob Lovén och Tom Xiong

Skaparna av podcasten Den Digitala Draken: Jacob Lovén och Tom Xiong

Inspireras av världens största internetmarknad. Ur världens största internetpopulation har en ny världsordning skapats. De kinesiska techbolagen är värda hundratals miljarder dollar och representerar en ny generation av bolag som med nästintill oändliga kassakistor och ambitioner är världsledande inom områden som fintech, messaging och e-handel. Den andra vågen av digital innovation är på väg att skölja över oss – men istället för väst så är det mot öst vi ska vända blickarna.

Skaparna av podcasten Den Digitala Draken har många års erfarenhet av att driva digitala företag. Podcasten har idag ca 20 000 lyssnare och har på kort tid blivit en av Sveriges mest inflytelserika röster inom digitalisering och globala techtrender.

Sebastian Heimfors – fireside chat om datainsikter, AI och framtiden

Sebastian Heimfors

Under en intervju med Sebastian kommer vi att få höra hur ett av Sveriges största företag arbetar med kundinsikter, innovation och personalisering. Om varför det är viktigt att jobba med detta och hur man börjar jobba med frågorna från scratch. Vi får djupdyka i Sebastians huvud och höra hans resonemang, lärdomar och insikter.

Sebastian är Director Innovation and Data på företaget Axel Johnson. Han har arbetat inom retail i 25 år, med ett fokus de senaste 18 åren på e-handel och digital utveckling. Sebastian har tidigare arbetat på bolag som Stadium, Polarn O.Pyret, Boomerang, Blocket och A–Z.

Katarina Walter – UX-design som skapar kundnytta, affärsnytta och samhällsnytta

Katarina Walter

Alla vet att kundupplevelsen är kritisk för företagets framgång – men få vet hur man gör för att lyckas. Hur kan vi, genom att förstå konsumentens behov, beteenden och drivkrafter, innovera tjänster och hitta lösningar på de nya utmaningar som retail-branschen står inför? Accepterar kunden att bli utsatt för nudging? Och på vilket sätt kan design och kunskapen om människors behov driva beteendeförändring? I den här föreläsningen med Katarina Walter får du veta hur metoder inom UX- och tjänstedesign, bygger trovärdighet, ger lojala kunder och samtidigt lyfter affären.

Katarina Walter är beteendevetare och vd på tjänstedesignbyrån Antrop och blev utsedd till Årets VD 2017. Hon är starkt övertygad om att designtänkande är avgörande för att skapa framgångsrika och hållbara företag. En av hennes drivkrafter är att tillsammans med ledningsgrupper vända ut och in på företag som fastnat för mycket i interna processer och tekniktänk.

Anders Wall – lojalitet ”driver” tillväxten hos Dormy 

Anders Wall

Dormy är ett detaljhandelsföretag som grundades i Örebro 1994 och började med e-handel 1998. Idag består verksamheten av 11 golfvaruhus, en Outlet och e-handel. Dormy har haft sin e-handel igång under en väldigt lång tid och de arbetar flitigt med att sy ihop kanalerna och skapa relevans för kunderna. Företaget har en marknadsandel om 50 procent på den svenska golfmarknaden och siktar nu mot utlandet med en digital satsning i Norden 2019.

Vi får lyssna på hur de jobbar med deras omnikanalsarbete, hur de bygger lojalitet, deras utlandssatsning och om insikterna de besitter om kunderna.

Anders är VD på Dormy sedan 2011 men har varit med på företaget sedan 1997. Han har stenkoll på marknaden och på sina kunder.

Eva Fraenkel – framgångssagan Rapunzel

Eva Fraenkel

Rapunzel är ett e-handelsföretag som har försäljning i 70 länder och 10 olika sajter. Sista året har Rapunzel vuxit snabbt internationellt bland annat i Tyskland, UK och de nordiska länderna. Vi kommer att få höra om deras resa som både skett digitalt och internationellt. Om lärdomarna från sin expansion, om tillväxtresan och om deras tankar framåt. Rapunzel har blivit en framgångssaga för hur man kan skapa ett lönsamt e-handelsföretag med små resurser.

Eva Fraenkel är Chief Marketing Officer på Rapunzel med ansvar för marknad, sales och e-handel. Hon har lång erfarenhet från retail och digital försäljning – både nationellt och internationellt. Eva har bott och arbetat i bl. a. USA och England med varumärken som Gudrun Sjödén Design och Macys. Hon startade Åhléns-klubben och byggde upp den till en av Sveriges största och lönsammaste kundklubbar. Dessutom har hon tidigare även arbetat som marknadschef för Indiska, VRG-Rizzo, Accent och Morris och lanserat e-handel för dessa märken. Eva brinner för att arbeta med digital marknadsföring och försöker hitta nya digitala lösningar och kundanpassa samt att fånga in nya kunder och att göra dem lönsamma.

Sofia Norén – China's New Retail – online to offline

Sofia Norén

Den ökända "butiksdöden" har länge fruktats i takt med ökad e-handel. Inte minst i Kina där Alibaba fullkomligt kommit att dominera marknaden med e-handelsplattformar som Taobao och Tmall. Vi har matats med bilder från ödelagda köpcentrum och tomma butiker. Trots detta har den fysiska handeln nu fått sig en vändning och det satsas mer än någonsin på fysiska handelsplatser i Kina med smarta lösningar. Allt för att skapa en sömlös kundupplevelse med både digitala och fysiska element.

Sofia Norén, digital marknadsspecialist, kommer att berätta om sina erfarenheter och upplevelser från svenska handelskammaren Kina.

#eforum18

Customer service