Zalandos kontor med loggan på väggen.
Kundberättelser

”Kundnöjdheten stiger med fossilfria leveranser”

Zalando driver på e-handelsutvecklingen för mode samtidigt som företaget fokuserar starkt på att växa med hållbarhet i fokus. Tillsammans med PostNords satsning på fossilfria leveranser har det blivit en riktig succéhistoria.

Utmaning att möta tillväxt

  • Smidiga och snabba hemleveranser
  • Helhetslösning för logistik för att möta Zalandos tillväxt
  • Hållbara leveranser

Att vara det ledande e-handelsföretaget inom mode och livsstil kräver en stark vision och kontinuerligt arbete för att vara på topp. Zalandos grundare David Schneiders vision är att ”demokratisera modevärlden” – alla storlekar ska finnas i lager och alla ska kunna handla mode online, oavsett om de bor i en huvudstad eller ute på landsbygden.
För nöjda e-handelskunder krävs en smidig shoppingupplevelse, vilket för Zalando innebär ett brett sortiment och att ha tillräckligt med produkter i lager. Dessutom är det viktigt med snabba och säkra leveranser genom alla led i transporten, hela vägen från lager till mottagare.
– Vår vision är att bli den givna ”utgångspunkten” för alla som vill handla hållbart mode, säger Anne Vibe Hansen, nordisk kommunikationschef på Zalando.

Lösning med PostNords nordiska infrastruktur

  • Tjänsten Hemleverans utan kvittens
  • Kapaciteten som PostNords nordiska infrastruktur erbjuder
  • PostNords utrullning av fossilfria leveranser

Zalandos nordiska samarbete med PostNord innefattar leveranser till utlämningsställen, paketboxar och hemleveranser. Vid hemleverans sker det utan kvittens för att göra det enkelt för kunden. För närvarande testas även en tjänst i samarbete med PostNord för upphämtning av returpaket hemma hos kunder i Stockholmsområdet inom 60 minuter.
– Det är otroligt viktigt för oss att ha en pålitlig samarbetspartner som kan garantera nära 100 procent leveranssäkerhet i Norden, annars fungerar inte vår verksamhet. Ytterligare en fördel med PostNord är deras stora räckvidd, samt att de erbjuder kunderna många leveransalternativ, säger Søren Johansen, teknisk direktör på Zalando Connected Retail.
För Zalandos hållbarhetsarbete är PostNords satsning på fossilfria leveranser en viktig del för att erbjuda så hållbara leveranser som möjligt.

Effekten blev snabbare leverans och ökad kundnöjdhet

  • Ökad kundnöjdhet
  • Större flexibilitet och anpassningsförmåga

Genom att möjliggöra hemleveranser utan kvittens så har antalet misslyckade leveransförsök minskat och Zalandos kunder har fått sina paket snabbare.
– PostNords anpassningsbara infrastruktur och kapacitet hjälper oss att vara mer flexibla och kunna tillgodose kundernas behov, säger Anne Vibe Hansen.
Och hon menar att introducerandet av fossilfria leveranser matchar kraven och förväntningarna från de medvetna, nordiska konsumenterna.
– Kunderna är måna om att minska sin egen klimatpåverkan och genom att erbjuda den här sortens lösningar ser vi att kundnöjdheten stiger.

Zalando

Allmänt: Zalando är Europas ledande online-plattform för mode och livsstil och har mer än 35 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Företaget grundades i Berlin 2008 av David Schneider och Robert Gentz och har 14 000 anställda.

Marknad: Privatpersoner som vill handla kläder och livsstilsprodukter på nätet.

PostNords tjänster

MyPack Collect, PostNord Return Drop-off, MyPack Home.