Peter Kauffmann startade butiken Spel & Sånt.
Kundberättelser

”Våra snabba leveranser har haft en enorm betydelse”

En vilja att verkligen ge kunderna det lilla extra i form av snabba leveranser, brett utbud och personligt tilltal – det är vad som satt Spel & Sånt på kartan, och skapat en stor och trogen kundkrets.

Utmaning att etablera sig online

  • Sticka ut bland konkurrenterna
  • Erbjuda det lilla extra
  • Etablera sig online

När Peter Kauffmann startade butiken Spel & Sånt med två familjemedlemmar i Norrtälje 1999 såg marknaden helt annorlunda ut än i dag. Då var Spel & Sånt en av många – i dag är de flesta av dåtidens konkurrenter borta, men nya jättar har tillkommit online. Trots det är Spel & Sånt en av Sveriges främsta tv-spelsbutiker med stor och trogen kundskara som handlar både i den fysiska butiken och online.
– För tio år sedan kände vi oss farligt nära att bli en i mängden av flera hundra svenska spelbutiker; känslan av att ”det är bara ett jobb” började infinna sig. Vi bestämde oss då för att det var vinna eller försvinna som gällde, för vi anade att konkurrensen skulle bli värre. Sikta mot OS-guld blev vår ambition; vår butik skulle bli en destination där kunderna fick en upplevelse. När vi sedan startade webbutiken ville vi vara personliga och ha butikskänsla även där, berättar Peter.

Lösningen var snabba leveranser

  • Snabba leveranser hem eller till ombud
  • Noggrann förpackning för säker leverans
  • Bygga bra rykte hos kunderna

Spel & Sånts kunder kan delas in i två kategorier: ”vanliga” kunder som köper presenter till barn eller barnbarn, och så den stora massan som handlar mest – entusiasterna. Ofta är de samlare, med ett stort spelintresse. En vanlig dag skickar Spel & Sånt drygt 40 försändelser antingen till kundernas postlåda med Varubrev eller med MyPack Collect till ombud. Varje månad tillkommer ytterligare 1 000 ordrar, exempelvis förbeställningar av spel i specialversioner.
– Vårt nära samarbete med PostNord och våra snabba leveranser har varit superviktiga för oss. Alla säljer ju ungefär samma spel, och när man är liten och inte kan konkurrera med priset får man göra något annat. Vi har oftast kunnat leverera dagen efter en beställning, vilket många skriver om i recensionerna, berättar Peter.
Sist men inte minst har PostNord tydliga klimatmål och jobbar med hållbar logistik.

Effekten blev en av Sveriges ledande spelbutiker

  • En av Sveriges ledande spelbutiker
  • Nya kunder tack vare word to mouth
  • Hög leveranssäkerhet

I dag är Spel & Sånt bland de största i Sverige, mycket tack vare det goda rykte butiken har bland kunderna.
– De snabba leveranserna har haft en enorm betydelse och ger verkligen ringar på vattnet. Många kunder nämner det i recensionerna; de skriver vilka klockslag de beställde och när de sedan fick leveransen. Inför en exklusiv release med 500 förhandsbokningar vill ju ingen behöva vänta, säger Peter.
Han påpekar också att inte bara snabbheten, utan också pålitligheten är viktig:
– Med Varubrev som scannas är det enkelt att få rapporter om hur leveranserna går – ofta är det 100 procent av paketen som kommer fram när de ska, men kunderna tror knappt att det är sant. Vi är också väldigt noga med hur vi packar våra försändelser, en del av samlarobjekten finns kanske bara i enstaka exemplar och får helt enkelt inte gå sönder.

Spel & Sånt

Allmänt: Spel & Sånt är en spelbutik som finns dels online, dels som fysisk affär i Norrtälje och säljer tv-spel till både nybörjare och konnässörer.

Marknad: Främst spelintresserade, men också presentköpare.

PostNords tjänster

Varubrev, och MyPack Collect.