Kundberättelser

”Det bästa som hänt sedan Skogaholmslimpan”

När Eskilstuna kommun införde ett nytt sopsorteringssystem, byggt på soppåsar i sju olika färger var det en sak som skavde. Hur skulle villaägarna få nya påsar? PostNords Large Account Manager Susanne Rapp tog ett samtal med Göran Holmström på Eskilstuna Energi & Miljö om den lyckade lösningen: ett unikt samarbete där PostNords brevbärare delar ut påsarna.

Susanne: Det är över tio år sedan ni införde det här färgkodade sopsorteringssystemet och vi har samarbetat kring det sedan 2012 – berätta hur situationen såg ut innan dess?

Göran: Vi provade allt möjligt först, som att packa in soppåsarna i sopbilarna. Det funkade inte, påsarna blev smutsiga och det fick inte plats så många som behövdes. Vi provade också att ha en personbil som körde efter sopbilen för att dela ut påsar men det räckte inte. Vi hittade ingen bra lösning, vilket tog en massa tid och kostade mycket pengar.

Susanne: Vad fick er att inleda samarbetet med oss på PostNord, och vad fick det för effekter?

Göran: De lösningar vi hade var som sagt dyra och krångliga, så vi tog kontakt med PostNord och tillsammans kom vi fram till dagens lösning. Nu behöver vi inte tänka på att det här blir gjort och det är en billigare lösning än våra tidigare – till och med mycket billigare, så där har jag fått klapp på axeln av chefen. Vi får göra det vi är bra på, när ni gör det ni är bra på!

Avfallet som förbränns har mer än halverats

Susanne: Hur fungerar återvinningen och sorteringen i Eskilstuna idag?

Göran: Bra! Idag eldar vi bara 50 procent jämfört med 100 procent innan och målet är att 60 procent ska återvinnas. Det är ett högt satt mål, men vi ska ta oss dit.

Susanne: Feedback från dem som använder systemet, alltså villaägarna, hur ser den ut?

Göran: Mycket positiv! Folk på stan kommer fram och verkar tycka att det är ”den bästa uppfinningen sedan skivad Skogaholmslimpa” – ja, den är ju från Eskilstuna. Det går inte ens att räkna ut andelen klagomål, eftersom de är nere på promillenivå. Sedan är ju sophämtning och utdelning av post och påsar sådana områden där man inte får några synpunkter om det fungerar, men däremot om det inte gör det.

Susanne: Samarbetet mellan oss, hur skulle du beskriva att det har fungerat?

Göran: Jättebra, tycker jag. Brevbärarna förstår också hur viktig den tjänsten är. De är med och utvecklar hur vi ska kommunicera med de som vill ha påsar och hur vi kan få feedback tillbaka.

Andra kommuner borde göra som Eskilstuna

Susanne: Finns det något du skulle vilja utveckla i vårt samarbete?

Göran: Jag skulle vilja att vi arbetade fram en app tillsammans, så att man kan beställa påsar utan krånglig administration. Det skulle vara smidigt att veta om brevbärarna ska dela ut 40 eller 60 rullar om dagen. Det vore också bra om systemet kan fånga upp de som inte har påsar idag. Varför sorterar de inte?

Susanne: Det här systemet och samarbetet finns ju numera även i Örebro och Strängnäs, finns det fler kommuner som är intresserade?

Göran: Drygt 90 procent av Sveriges kommuner har kommit och tittat på vårt system och de är jättepositiva – men har kanske inte samma sorterings- och anläggningssystem. Jag råder verkligen alla att införa liknande, även mindre kommuner bör satsa på detta. Det kostar, men kanske kan några grannkommuner gå ihop och köra till en större kommuns anläggning?

Eskilstuna Energi & Miljö

Allmänt: Eskilstuna kommuns återvinningssystem bygger på påsar i olika färger som sorteras utifrån avfallstyp. Påsarna tar med jämna mellanrum slut och nya rullar behöver levereras.

Marknad: Alla villor i Eskilstuna och Strängnäs kommun.

PostNords tjänster

Intern postservice, kundunik.

Utmaning

Leveranser av nya soppåsar.

Lösning

Brevbärarna delar även ut påsar.

Effekt

Nöjda sopsorterare.