Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Tjej som paketerar och fäster en retursedel. Foto: Peter Phillips.
Returer

Test av bättre returhantering

Ångrade köpbeslut sliter på miljön. Nu undersöker PostNord hur returlogistiken kan förbättras. I samarbetet med Kids Brand Store testas hur ökad digitalisering kan ersätta fysiska returetiketter.

Idag skickas det returetiketter med nästan varje försändelse som köps på nätet. I pilotprojektet kommer Kids Brand Stores kunder istället kunna få en QR-kod skickad till sig. I nästa steg kan kunden med hjälp av QR-koden be ett ombud att skriva ut en fraktsedel när en retur ska skickas.

– I pilotprojektet med Kids Brand Store testar vi hur digitala tjänster kan bidra till att göra e-handel mer hållbar. Årligen skrivs det ut miljontals returetiketter som skickas med paket för att kunna användas om en vara ska returneras. Nu kan vi eliminera åtminstone det slöseriet, säger Saman Hadiani, Head of Digital Partner Solutions på PostNord.

Ska ersätta 12,5 miljoner returetiketter

Målet är att implementera tjänsten brett 2020, vilket ersätter cirka 12,5 miljoner fysiska returetiketter som årligen skrivs ut och skickas med de paket som PostNord hanterar.

– Returhantering har länge varit ett eftersatt område hos mer eller mindre alla e-handlare. I samarbete med PostNord vill vi nu göra det smidigare att returnera en vara och samtidigt minska vår miljöpåverkan. Här är minskad returgrad A och O men att slippa skriva ut returetiketter i onödan är en viktig del som vi gärna förpassar till historien tillsammans med våra kunder, säger Mikael Arnåsen, VD på Kids Brand Store.

I den senaste E-barometern framkommer det att e-handeln ökade med elva procent under det tredje kvartalet 2019. Så många som 69 procent av svenskarna handlade på nätet under denna period och elva procent av e-handelskonsumenterna returnerade något under Q3.

Så kan vi hjälpa till med din retur

Customer service