Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
E-handlat paket öppnas och utforskas.
PostNords säkerhetschef tipsar

Så skyddar du dig mot bedrägerier på nätet

I takt med den ökande e-handeln ökar också bedrägeriförsöken. PostNords säkerhetschef Alexis Larsson ger sina bästa tips för att undvika att bli lurad.

Tidigare i år lyckades våra chaufförer i Malmö stoppa två bedrägeriförsök. I båda fallen handlade det om paket utan kvittens. Bedragarna väntade utanför leveransadressen och försökte lura till sig försändelserna. Det misslyckades de gångerna, men ärenden som handlar om bedrägerier kopplat till e-handel ökar.

– Vi kan se att det på ett antal platser i landet förekommer systematiska bedrägeriförsök där ligor kapar användares inlogg hos olika e-handlare och helt enkelt köper varor online i andras namn. Säger säkerhetschef Alexis Larsson, som också ger tips på hur man kan skydda sig mot bedrägerier.

Skydda dina uppgifter

Det är vanligt att ligor använder läckta eller fingerade användaruppgifter hos e-handlare för att beställa varor. Ofta rör det sig om dyr teknik som till exempel mobiltelefoner. En sådan typ av bedrägerier drabbar i första hand e-handelsföretagen, men den enskilde konsumenten kan också få problem om man inte kan styrka att köpet gjorts av någon annan.
För att skydda både personer och företag har PostNord infört tuffare rutiner, bland annat kring identifiering av mottagare. Ett giltigt ID-kort eller legitimering via Mobilt BankID i PostNord App krävs på flera tjänster.

– Ansvaret ligger också på e-handlare att säkra att köpet verkar rimligt. Det skulle till exempel kunna ske en extra kontroll när större beställningar görs till en och samma person, säger Alexis Larsson.

Alexis tipsar

Så undviker du e-handelsbedrägerier:
  • Var noga med dina personuppgifter, lämna aldrig ut dem och byt inloggningsuppgifter ofta.

  • Var noga med att du har uppgett rätt för- och efternamn när du beställer en vara online. Står det till exempel ”Pelle” i stället för ”Per” kan inte PostNords ombud lämna ut försändelsen – detta för att säkra att rätt person får sin vara.

  • Om du får en avisering av en leverans eller en kreditupplysning på dig som du inte känner till, följ upp den snarast möjligt. Det kan vara någon som beställt en vara i ditt namn.

  • Svara eller klicka inte på länkar från okända sms eller mejl.

  • Polisanmäl om du misstänker att du blivit utsatt för ett e-handelsbedrägeri och kontakta e-handlaren omgående.
Customer service