Artiklar/Logistik

Sömlös logistik – ett måste i en komplex bransch

På grund av corona har e-handelns position flyttats framåt med sjumilakliv. PostNords strategiska affärsutvecklare Petra Björkeson och Jörgen Olsson tittar närmare på de stora logistikfrågorna och hur de påverkats.

Pandemin har inneburit förändringar hos många företag, med nya förutsättningar och utmaningar. Något som i sin tur också kan ha påverkat de lösningar som PostNord erbjuder. Här är några av de områden som påverkats allra mest:

Hårdnad konkurrens från nya aktörer

– De traditionella företagen har under de senaste åren fått en allt hårdare konkurrens av så kallade ”pure players”, det vill säga rena e-handelsföretag utan butiksnät. För dem är det lättare att vara agila och ha kundbehovet i fokus, medan de traditionella aktörerna ju måste förhålla sig till sina butiker och se över sin affärsmodell och sin logistiklösning, säger Petra Björkeson.

Jörgen Olsson fyller på:
– Där gårdagens lager handlade om att ”skicka mycket till ett ställe” alltså till en butik, är ett lager något helt annat idag. E-handel handlar ju i stället om att skicka styckvisa artiklar till enskilda mottagare, vilket är en helt annan logistisk utmaning. Vad vi gör är att hjälpa våra kunder skapa en sömlös, kanaloberoende logistik, där vi både förser deras butiker med nya varor kontinuerligt, och dessutom löser leveranserna till deras e-handelskunder.

Lager 24/7

I dag, när många företag både behöver varor levererade ut till en kombination av butik och online och vissa enbart online, krävs ofta stora investeringar i form av exempelvis automatiserade och robotiserade lösningar. Om tillväxten dessutom är kraftig och sortimentet breddas behöver plocket i lagret bli supereffektivt.

– Då vill man förstås ha avkastning på sin investering, vilket kräver att lagren verkligen arbetas effektivt, ofta dygnet runt. Vi ser att många har gått från dagskift till tvåskift och ibland treskift. Nästa steg blir sannolikt 24/7, säger Jörgen Olsson.

Högre krav och förväntningar

I takt med den ökande e-handeln växer konsumenternas krav och förväntningar, både när det gäller tid och plats för leverans. De vill ha en sömlös handel vilket är naturligt för näthandlare att kunna leverera, medan det är en större omställning för traditionella retailers att säkerställa när både off- och onlinehandel måste vara i synk.

– Som konsument i dag vill du kunna köpa en vara online, välja hur och var du vill få den levererad och kanske också kunna returnera den i butik. Valde du hemleverans så blir det kanske paketbox eller ombud nästa gång. Dessutom har kunderna vant sig vid snabba leveranser, en till två dagar är nästan ett krav i dag. Som ett svar på det ökade behovet av snabba leveranser så levererar vi numera på lördagar både till ombud och till hemmen i Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Petra Björkeson.

Butikerna blir hubbar för ökad flexibilitet

I ett nästa steg för effektivare logistik väljer allt fler retailers att använda sina butiker som ett slags naturliga lager. Där är RFID en viktig del för sällanköpshandeln som mode och sport & fritid. Med RFID kan lagersaldot uppdateras i realtid eftersom alla artiklar taggas och kan lokaliseras direkt. En jacka som är slut på huvudlagret kan snabbt skickas från en butik i Umeå till butiken i Malmö om det är där efterfrågan finns, eller också direkt hem till kunden, påpekar Jörgen:

– Lokala logistiklösningar, alternativt så kallade ”same-day-lösningar”, där varorna levereras snabbt från butik hem till kund, kommer vi få se mer av när produkttillgängligheten kan säkras i butikens lokala lager. Vi tror att PostNords uppdrag i framtiden kommer handla om att både ordna transporter från ett centralt lager men även från lokala butiker, för att säkerställa de kundlöften som avsändaren vill leverera på för att göra mottagaren nöjd.

Våra logistiklösningar