Snabb service med ny paketrobot
Svenskarna använder paketboxar alltmer och för att ytterligare förbättra servicen testas nu en paketrobot i Malmö. Inomhus, i en helt egen PostNord-lokal.
– Konsumenterna har höga förväntningar på tillgänglighet och vi tror starkt på paketboxen, säger Helena Sjöberg, ansvarig för innovation och utveckling på PostNord Sverige.
Den utvecklade e-handeln ställer allt högre krav på leveransalternativen. Därför testas nu självservice av paketutlämning i en PostNord-lokal i centrala Malmö – som ett komplement till de paketboxar som står placerade utomhus.
– Konsumenterna har höga förväntningar på flexibilitet och tillgänglighet när de väljer leveransplats för sina e-handlade varor. Vi tror starkt på paketboxen som komplement till våra övriga leveransalternativ och vi testar därför olika versioner för olika typer av placeringar, säger Helena Sjöberg.
Du får paketet på 10 sekunder
Som mottagare kan du hämta paket hos paketroboten klockan 7.00–22.00 varje dag. Du identifierar dig med mobilt BankID, får en dörrkod och en QR-kod i PostNord App.
Och sedan går det undan – det tar bara cirka 10 sekunder för dig att få ditt paket efter att du identifierat dig digitalt.
Konsumenterna är positiva
Paketroboten finns tillgänglig som leveransplats i e-handelsföretagets fraktväljare under namnet ”Paketbox inomhus” och den digitala kundresan i PostNord App känns tydligt igen från paketboxarna utomhus. Skillnaden är att mottagaren öppnar paketroboten via en skannad QR-kod i stället för Bluetooth.
Paketroboten har högre kapacitet när det gäller paketvolym och de första konsumentundersökningarna visar på positivt gensvar. Om testet i Malmö faller väl ut kan fler robotar tas i drift under 2022.
Så använder du paketroboten
|