Kundberättelser

”Omsättningen ökade 30 procent vid första utskicket”

För en småföretagare är det viktigt att hålla inflödet jämnt, för stabilitet och trygghet i verksamheten. Att marknadsföra sig tar tid och pengar som inte alltid finns.

På Familjens Jurist använder Roger Lindholm vår tjänst Skapa Utskick för att snabbt och enkelt hitta sin målgrupp och skräddarsy sina utskick.

Utmaningen att hitta nya kunder

• Volatilt inflöde
  • Osäkerhet för företaget
  • Nå nya kunder

Familjens Jurist är Sveriges största byrå inom familjejuridik med franchisetagare spridda över hela landet. Roger Lindholm har varit i branschen länge och driver sedan några år tillbaka Familjens Jurist i Jönköping, Falköping och Skövde. Samboavtal, bouppteckningar och framtidsfullmakter är typiska ärenden kunderna vill ha hjälp med. Även om Roger och hans sexton anställda har mycket att göra, går det inte att förlita sig enbart på de befintliga kunderna. Det är viktigt att försöka hålla kassaflödet jämnt, påpekar Roger:
– Pengarna måste ju in. Jag har fasta kostnader som måste täckas, drygt en miljon i lönekostnader per månad. Som småföretagare är man alltid på tå när det gäller intäkterna, oavsett storlek finnas alltid fasta kostnader som ökar med antalet anställda och verksamhetens storlek.

Lösningen var verktygets möjlighet att förfina målgruppen

• PostNords tjänst Skapa Utskick
  • Stora urvalsmöjligheter
  • Enkel process

Roger använder sedan flera år PostNords tjänst Skapa Utskick. En tjänst som sparar tid, eftersom allt processen består i är att skapa en pdf och sedan välja ut mottagarna. Vad Roger framför allt uppskattar är att han har möjlighet att förfina sin målgrupp.

– Först gör jag ett urval på mitt distrikt och sedan väljer jag efter kön. Utskicken brukar landa kring 5 000–8 000 stycken och jag skickar enbart till kvinnor mellan 55 och 80 år. När jag skickat till män har jag fått sämre genomslag. Jag väljer också de som äger sin bostad, då är våra tjänster mer intressanta, säger Roger och fortsätter:
– Direktreklam är nästan konkurrensfritt för oss, det är Coop, Plantagen och andra stora kedjor som använder det. Jag tror att mindre företagare i allmänhet inte vet hur effektivt direktreklam är, om man väljer rätt tidpunkt och rätt kundgrupp.

Effekten blev ökad omsättning

• Ökar inkomstflödet
  • Skapar trygghet
  • Tydlig effekt

I verktyget för Skapa Utskick finns gott om möjligheter att skräddarsy olika val. Det gäller vilken sorts utskick man vill göra vykort, flyers eller fakturor, men framför allt urvalet av mottagare. Efter flera års analyserande har Roger sin målgrupp klar för sig, och han vet också när utskicken får bäst effekt:

– Det som fungerar för mig är att göra ett utskick i skiftet mars/april, ett i slutet av sommaren när man är tillbaka från semestern och ett strax innan jul. Vid jul samlas familjerna och det är många viktiga frågor om framtiden som diskuteras då – första gången jag gjorde ett utskick vid den tidpunkten blev januaris omsättning 30 procent högre än föregående år, berättar Roger.
– Utskicken gör att jag slipper svackor i inflödet – de skapar möjlighet för mig att säkra framtiden för verksamheten.

Familjens Jurist

Allmänt: Familjens Jurist är Sveriges största byrå inom familjejuridik med franchise-tagare över hela landet. Samboavtal, bouppteckningar och framtidsfullmakter är typiska ärenden de hjälper kunderna med.

Marknad: Privatpersoner i olika skeenden av livet.

PostNords tjänster

Skapa Utskick.