Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Packa och skicka varor

Här kan du läsa mer om tips kopplat till plock och pack samt vad man ska tänka på när varorna ska skickas till slutkonsument. Dessa delar är viktiga men ibland förbisedda steg i helhetsupplevelsen för köp online.

Plocka och packa

När en order har kommit in skall varorna plockas från lagret och packas i lämpligt emballage. TA-leverantörerna är ofta de som frontar slutkonsumenterna med aviseringar. Säkerställ därför funktionalitet genom hela orderhanteringen och att TA-lösningen är anpassad till just din verksamhet.

  • Mycket tid som e-handlare går ut på att packa och skicka varor – viktigt då att ha smidiga lösningar för hela flödet (från order- och packinformation till genomtänkt lagerhållning och effektiva packningsrutiner).
  • Tänk igenom en hållbar strategi för emballage, standardkartonger, personliga meddelanden med mera, idag är till exempel själva emballaget ofta en outnyttjad kommunikationskanal.
  • Säkerställ att lagersaldo stämmer med information mot kund, samt enhetlig strategi för hantering av ärenden där info är fel, till exempel att en vara ej finns i lager.
  • Prognostisera försäljning och volym samt koppla till lager/personal som kan hantera toppar och dalar.

Skicka

Som e-handlare är det inte alltid så lätt att förstå sig på alla olika tjänster, frakttermer och processer som är förknippade med varudistribution. Säkerställ att den tjänst man bestämmer sig för levererar den kvalitet som ens kunder kräver, samt har den servicenivå som kunderna föredrar. Identifiera just dina behov av fraktlösningar, beroende på typ av produkt, var dina kunder finns och vilka preferenser de har.

  • En bra fraktlösning tillgodoser mottagarens behov oavsett om det handlar om att snabbt och enkelt hämta varan hos ett ombud eller att få den levererad till jobbet eller direkt hem.
  • Hög leveransprecision och kvalitet är två viktiga faktorer, för att till exempel ha möjlighet att ge kontinuerlig information om var paketet befinner sig och när det är framme.

Vi har distributionslösningar som passar just dina behov. Oavsett om du vill skicka inom Sverige eller utomlands.

  • Lätta varor skickas bäst med våra brevtjänster, t.ex. med Varubrev.
  • Tyngre varor färdas snabbt och tryggt med våra pakettjänster, t.ex. MyPack Collect.

Genom PostNord i Sverige och Danmark samt PostNord Logistics eget ombudsnät i Finland och Norge, får din kund sin vara levererad ända hem eller kan hämta den när det passar på ett utlämningsställe i närområdet. Självklart har vi smidiga lösningar för eventuella returer.

Läs mer om våra lösningar inom import och export.

Informera kund (via avisering)

Avisering, via sms eller e-post, är det snabbaste sättet att meddela mottagaren när en försändelse finns att hämta, är på väg eller är framme hos mottagaren. Snabbt och bekvämt för dig och din kund. Läs mer om våra olika lösningar för avisering.