Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

E-barometern

Ta del av de senaste insikterna och trenderna inom e-handel i PostNords rapport E-barometern. Vi följer den svenska e-handelns utveckling och presenterar resultatet för varje kvartal – och i en årsrapport.
Ladda ner E-barometern Q3 2023
"Ta del av insikter, analyser och trender inom e-handel."

E-barometern Q3 2023, Black Week och julhandel

I rapporten för det tredje kvartalet 2023 ligger extra fokus på konsumenternas och e-handlarnas förberedelser och agerande under Black Week och julhandeln.

Hur många tidigarelägger sina köp till Black Friday, vilka kategorier är mest populära att handla ifrån, hur förbereder sig e-handlarna inför jul och vad tror de om sin försäljning under årets sista månader?
I E-barometern hittar du också intervjuer med giganterna Google, Ikea och Cdon. Ta del av deras tips och få inspiration inför framtida satsningar på Black Week, jul och second hand-marknaden.

Tips för optimerad e-handel från vår expert Jan Jakobsson

Video
Video

Insikter och tips

Rapportens huvudinsikter

3 av 10 gör sina julklappsinköp under Black Week

Allt fler skjuter upp inköp som skulle ha skett tidigare under året till Black Week, men det är också tydligt att allt fler väljer att tidigarelägga sina julklappsinköp till Black Week. Black Week har historiskt varit mer populär bland män, men i och med att kvinnor handlar julklappar under perioden har den även blivit en populär shoppinghögtid bland dem.

Kanalen avgör julklappen!

Kläder och skor är den kategori som flest handlar julklappar ifrån. För de julklappsinköp som e-handlas är det böcker och media som är den populäraste kategorin att handla ifrån.

6 av 10 tror att de kommer e-handla julklappar i år

Samt en av 10 handlar alla julklappar online. Andelen konsumenter som köper julklappar online har minskat något sedan pandemin, men andelen som har tänkt julhandla på internet är ungefär lika stor som förra året och har ökat med 20-procentenheter sedan 2017.

Andelen konsumenter som har valt att skjuta upp inköp till Black Week av ekonomiska skäl är nästan tre gånger så stor i år som förra året

Unga och barnfamiljer väntar in Black Week i störst utsträckning.

Både behovs- och luststyrt under Black Week

Hemelektronik är fortsatt den populäraste kategorin att handla ifrån men får konkurrens av kläder och skor samt skönhet som ökar mycket. Konsumenterna handlar både för att unna sig och för att köpa saker som de faktiskt behöver.

Konsumenterna prioriterar fortfarande julklappen

2023 års julklappshandel väntas öka med 0,4 miljarder kronor jämfört med föregående år, vilket är den näst högsta nivån sedan E-barometern började räkna på julklappshandelns storlek. Inflationen, växande befolkning och att fler har tillgång till internet påverkar totala julklappsbudgeten som i år väntas bli 2 470 kronor per person.

Tips till e-handlare
  1. Teknikmognad har påverkan på när handeln sker.

  2. Optimerade lagernivåer och kampanjpriser för en bra lönsamhet. Konsumentkännedomen är viktig i lågkonjuktur.

  3. Var på rätt plats med rätt budskap när efterfrågan kommer, är de råd Emma Hallerstedt, retail chef Google ger. ”För att vara så effektiv som möjligt gäller det att ha klart för sig vad du vill ha ut av kanalen och inte låta dig begränsas av att sätta en fast budget utan i stället sätta sina mål på försäljning, tillväxt eller vinst. Se till att du kan följa efterfrågan när den kommer och vara på rätt plats, vid rätt tillfälle, med rätt budskap för att attrahera kunden till köp.” För långt?

  4. Chansa inte på leveranstiderna är ett råd från Cdon Groups VD Fredrik Norberg. Uppfattningen om leveranstid skiljer sig mellan konsumenterna och företagen där en stor del av konsumenten tror att sista leveransdag är nästan en vecka tidigare än vad e-handlarna erbjuder. För konsumenterna är det viktigt med marginalen och vara säkra på att deras julklapp levereras i tid.

  5. Det finns motreaktioner til Black Friday, hälften av konsumenterna uppger att de är helt eller negativt inställda till marknadsföringen. Se över frekvensen och tänk på att det finns alternativ som Green Friday som allt fler konsumenter uppskattar.

  6. Framförhållningen är god hos de som e-handlar julklappar. Börja med julkampanjen i november.

  7. Känn din marknad, förstå kundernas behov, säkra effektiva processer och hitta samarbeten är de råd som Ikeas hållbarhetschef Johanna Nordell ger för att skapa en lönsam second hand-affär.

  8. Lojalitetsklubbar är ett sätt att knyta kunderna närmare sig som blir allt mer populärt.
I samarbete med HUI Research

I samarbete med HUI Research

E-barometern baseras på fyra konsumentundersökningar och en företagsundersökning, vilka tas fram tillsammans med HUI Research. Varje rapport innehåller även inspirerande intervjuer med representanter från e-handelsföretag som på olika sätt utmanar sina branscher, har lyckats med sina utvecklingsprojekt, eller agerat smart på kundernas beteenden.

Två gånger om året samlar vi även experter inom flertalet områden som under det digitala eventet Retail Day diskuterar innehållet i E-barometern, delar nyttig kunskap om dessa trender och samtalar om utvecklingen för e-handeln.

Ladda ner E-barometern eller prenumerera och få den senaste rapporten direkt till din mejl när den släpps.

E-barometern gästar Detaljhandelspodden

I Detaljhandelns 89:e avsnitt gästar Jan Jakobsson från PostNord och Emma Gutestam från HUI. Ämnet är E-barometern för kvartal tre. Vi konstaterar att tillväxten online ökar igen efter sex kvartal av minusutveckling och att skillnaderna mellan branscherna är stora, med stark tillväxt för apotek medan byggvaror backar. Vi får också en inblick i Black Week och julhandeln som båda väntas växa.

Prenumerera på E-barometern

Rapporten ges ut fyra gånger om året.

Nya rapporter direkt till din mejl
Nya rapporter direkt till din mejl

Våra senaste artiklar inom e-handel

  • E-barometern, E-handel, Insikter

    Begagnade julklappar allt mer populära

    Svenska second hand-aktörer utvecklas alltmer, klimatfrågan är ständigt aktuell och den vikande konjunkturen får svenskarna att se över sin ekonomi. På sätt och vis har det varit den perfekta stormen för den begagnade julklappen.

    Mer om begagnade julklappar
  • E-barometern, E-handel, Insikter, Black Week

    Omdebatterade Black Week allt starkare inom svensk e-handel

    Shoppingkonceptet Black Week har inte haft en helt smärtfri resa i Sverige. Men trots dåliga tider, och en del skeptiska röster kring Black Friday-reklam, så tänker svenskarna e-handla mer. Varför? Här får du svaren.

    Black Week – allt starkare
  • E-barometern, E-handel, Insikter, Black Week

    Dubbla drivkrafter bakom Black Weeks succé

    Black Friday handlade tidigt om luststyrda köp men på senare tid har även vardagliga behov blivit ett starkt incitament för att shoppa under kampanjperioden. Några branscher sticker ut lite extra, visar E-barometern.

    Läs fler insikter om Black Week
  • E-handel, Insikter, Jul, E-barometern

    Julen lever och frodas i den svenska e-handeln

    Mitt i de tuffa tiderna så planerar svenskarna att handla julklappar för minst lika mycket pengar som i fjol. Och nästan 73 procent av julklappsbudgeten väntas spenderas online.

    Mer om julklappshandeln
Fler nyheter