E-barometern Q3 2023, Black Week och julhandel
I rapporten för det tredje kvartalet 2023 ligger extra fokus på konsumenternas och e-handlarnas förberedelser och agerande under Black Week och julhandeln.
Hur många tidigarelägger sina köp till Black Friday, vilka kategorier är mest populära att handla ifrån, hur förbereder sig e-handlarna inför jul och vad tror de om sin försäljning under årets sista månader?
I E-barometern hittar du också intervjuer med giganterna Google, Ikea och Cdon. Ta del av deras tips och få inspiration inför framtida satsningar på Black Week, jul och second hand-marknaden.
Tips för optimerad e-handel från vår expert Jan Jakobsson
Insikter och tips
3 av 10 gör sina julklappsinköp under Black Week
Allt fler skjuter upp inköp som skulle ha skett tidigare under året till Black Week, men det är också tydligt att allt fler väljer att tidigarelägga sina julklappsinköp till Black Week. Black Week har historiskt varit mer populär bland män, men i och med att kvinnor handlar julklappar under perioden har den även blivit en populär shoppinghögtid bland dem.
Kanalen avgör julklappen!
Kläder och skor är den kategori som flest handlar julklappar ifrån. För de julklappsinköp som e-handlas är det böcker och media som är den populäraste kategorin att handla ifrån.
6 av 10 tror att de kommer e-handla julklappar i år
Samt en av 10 handlar alla julklappar online. Andelen konsumenter som köper julklappar online har minskat något sedan pandemin, men andelen som har tänkt julhandla på internet är ungefär lika stor som förra året och har ökat med 20-procentenheter sedan 2017.
Andelen konsumenter som har valt att skjuta upp inköp till Black Week av ekonomiska skäl är nästan tre gånger så stor i år som förra året
Unga och barnfamiljer väntar in Black Week i störst utsträckning.
Både behovs- och luststyrt under Black Week
Hemelektronik är fortsatt den populäraste kategorin att handla ifrån men får konkurrens av kläder och skor samt skönhet som ökar mycket. Konsumenterna handlar både för att unna sig och för att köpa saker som de faktiskt behöver.
Konsumenterna prioriterar fortfarande julklappen
2023 års julklappshandel väntas öka med 0,4 miljarder kronor jämfört med föregående år, vilket är den näst högsta nivån sedan E-barometern började räkna på julklappshandelns storlek. Inflationen, växande befolkning och att fler har tillgång till internet påverkar totala julklappsbudgeten som i år väntas bli 2 470 kronor per person.
- Teknikmognad har påverkan på när handeln sker.
- Optimerade lagernivåer och kampanjpriser för en bra lönsamhet. Konsumentkännedomen är viktig i lågkonjuktur.
- Var på rätt plats med rätt budskap när efterfrågan kommer, är de råd Emma Hallerstedt, retail chef Google ger. ”För att vara så effektiv som möjligt gäller det att ha klart för sig vad du vill ha ut av kanalen och inte låta dig begränsas av att sätta en fast budget utan i stället sätta sina mål på försäljning, tillväxt eller vinst. Se till att du kan följa efterfrågan när den kommer och vara på rätt plats, vid rätt tillfälle, med rätt budskap för att attrahera kunden till köp.” För långt?
- Chansa inte på leveranstiderna är ett råd från Cdon Groups VD Fredrik Norberg. Uppfattningen om leveranstid skiljer sig mellan konsumenterna och företagen där en stor del av konsumenten tror att sista leveransdag är nästan en vecka tidigare än vad e-handlarna erbjuder. För konsumenterna är det viktigt med marginalen och vara säkra på att deras julklapp levereras i tid.
- Det finns motreaktioner til Black Friday, hälften av konsumenterna uppger att de är helt eller negativt inställda till marknadsföringen. Se över frekvensen och tänk på att det finns alternativ som Green Friday som allt fler konsumenter uppskattar.
- Framförhållningen är god hos de som e-handlar julklappar. Börja med julkampanjen i november.
- Känn din marknad, förstå kundernas behov, säkra effektiva processer och hitta samarbeten är de råd som Ikeas hållbarhetschef Johanna Nordell ger för att skapa en lönsam second hand-affär.
- Lojalitetsklubbar är ett sätt att knyta kunderna närmare sig som blir allt mer populärt.
I samarbete med HUI Research
E-barometern baseras på fyra konsumentundersökningar och en företagsundersökning, vilka tas fram tillsammans med HUI Research. Varje rapport innehåller även inspirerande intervjuer med representanter från e-handelsföretag som på olika sätt utmanar sina branscher, har lyckats med sina utvecklingsprojekt, eller agerat smart på kundernas beteenden.
Två gånger om året samlar vi även experter inom flertalet områden som under det digitala eventet Retail Day diskuterar innehållet i E-barometern, delar nyttig kunskap om dessa trender och samtalar om utvecklingen för e-handeln.
Ladda ner E-barometern eller prenumerera och få den senaste rapporten direkt till din mejl när den släpps.
E-barometern gästar Detaljhandelspodden
I Detaljhandelns 89:e avsnitt gästar Jan Jakobsson från PostNord och Emma Gutestam från HUI. Ämnet är E-barometern för kvartal tre. Vi konstaterar att tillväxten online ökar igen efter sex kvartal av minusutveckling och att skillnaderna mellan branscherna är stora, med stark tillväxt för apotek medan byggvaror backar. Vi får också en inblick i Black Week och julhandeln som båda väntas växa.
Prenumerera på E-barometern
Rapporten ges ut fyra gånger om året.