Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

E-barometern

Ta del av de senaste insikterna och trenderna inom e-handel i PostNords rapport E-barometern. Vi följer den svenska e-handelns utveckling och presenterar resultatet för varje kvartal – och i en årsrapport.
Ladda ner E-barometern Q2 2023
"Ta del av insikter, analyser och trender inom e-handel."

E-barometern är en guide för dig som vill veta mer om e-handelns utveckling och trender. Kvartalsvis granskar och jämför vi statistik för konsumenternas beteenden och e-handlarnas resultat inom olika ämnen kopplat till e-handel.

I samarbete med HUI Research

E-barometern baseras på fyra konsumentundersökningar och en företagsundersökning, vilka tas fram tillsammans med HUI Research. Varje rapport innehåller även inspirerande intervjuer med representanter från e-handelsföretag som på olika sätt utmanar sina branscher, har lyckats med sina utvecklingsprojekt, eller agerat smart på kundernas beteenden.

Två gånger om året samlar vi även experter inom flertalet områden som under det digitala eventet Retail Day diskuterar innehållet i E-barometern, delar nyttig kunskap om dessa trender och samtalar om utvecklingen för e-handeln.

Ladda ner E-barometern eller prenumerera och få den senaste rapporten direkt till din mejl när den släpps.

E-barometern Q2 2023

Rapporten för Q2 2023 där e-handelsutvecklingen presenteras, släpptes 3 oktober och fokuserar på leveranser, returer, betalningar och begagnatmarknaden. I mötet med två aktörer inom dagligvaruhandeln, Markus Wilhelmsson hos Icas Matkasse och Matsmarts Peter Beckius, får vi läsa om vad de tror om framtiden för sin bransch. Patrik Müller från Nets ger flera vassa betalningstips för e-handlare. Dessutom gör vi en återblick till tre möjliga framtidsscenarier för e-handelsutvecklingen 2023–2025 som presenterades i årsrapporten.

Rapportens huvudinsikter

  • E-handeln minskade med fyra procent under årets andra kvartal jämfört med motsvarande period 2022.
  • Tre branscher hade en positiv tillväxt – Apotek som växte med 21 procent, Kläder & skor som växte med två procent samt Sport & fritid som växte med en procent.
  • De kategorier som tappar mest det här kvartalet är bygghandeln som minskar med 19 procent och Böcker & media som minskar med 7 procent.
  • Utlämningsställe är fortfarande den vanligaste leveransalternativet och 87 procent var mycket eller ganska nöjda med leveransen av sitt senaste e-handelsköp. I takt med att e-handelskonsumenterna blir mer vana vid utbudet blir behovet också mer komplext – det optimala leveransalternativet varierar inte bara från kund till kund, utan också från köp till köp.
  • Kunderna prioriterar valmöjligheter och tydliga leveransdatum. Att företagen erbjuder flera olika leveransalternativ har visat sig vara viktigt; när e-handelskonsumenterna får välja de viktigaste leveransaspekterna är det just valfrihet som tar förstaplatsen. 59 procent av konsumenterna tycker att det är viktigast att själv få välja hur varan ska levereras.
  • Den inledande kraftiga tillväxten för Paketboxar har börjat avta något, andelen har ökat från 5 procent 2019 till 19 procent 2023. I storstäder vill en fjärdedel ha sina varor levererade till en paketbox
  • Var femte e-handelsretur är helt digital och görs via en QR-kod eller sms-länk. I dag är det endast 11 procent av e-handlarna som erbjuder den helt digitala returtjänsten. En fördel att digitalisera returhanteringen är att företagen kan få en överblick över antalet inkommande returer i realtid.
  • Respondenternas uppfattning om hur enkelt det är att använda Swish online har ökat med 19 procentenehter sedan 2019 och det nyare betalningssättet ”mobillösning” exempelvis Apple Pay, har ökat med 9 procentenheter 2021.
  • Att köpa begagnat börjar nu att likna något av en livsstil, framför allt bland de unga. Två av tre konsumenter väger in andrahandsvärdet i någon utsträckning när de handlar begagnat online.

 

Prenumerera på e-handelsinsikter

Prenumerera på E-barometern
Prenumerera på E-barometern