Ta del av de senaste insikterna och trenderna inom e-handel i PostNords rapport E-barometern. Vi följer den svenska e-handelns utveckling och presenterar resultatet för varje kvartal – och i en årsrapport.
I samarbete med HUI Research
E-barometern släpps fyra gånger per år och är fullmatad med statistik, inspiration och insikter från e-handeln. Rapporten bygger på fyra konsumentundersökningar och en företagsundersökning och tas fram i samarbete med HUI Research.
Ladda ner E-barometern eller prenumerera och få den senaste rapporten direkt till din mejl när den släpps.
E-barometern Q1 2023
Rapporten för Q1 2023 släpptes 23 maj och har utöver de allra senaste siffrorna för svensk e-handel fokus på internationell handel, hållbarhet och begagnatmarknaden. I rapporten gästspelar Jacob Lovén från podden ”Den Digitala Draken” som berättar om globala trender och lärdomar från Asien, samt Mattias Liljenberg från MQ Marqet som berättar om företagets resa och stora satsning på hållbarhet.
Rapportens huvudinsikter
- E-handeln minskade med fyra procent under årets andra kvartal jämfört med motsvarande period 2022.
- Tre branscher hade en positiv tillväxt – Apotek som växte med 21 procent, Kläder & skor som växte med två procent samt Sport & fritid som växte med en procent.
- De kategorier som tappar mest det här kvartalet är bygghandeln som minskar med 19 procent och Böcker & media som minskar med 7 procent.
- Utlämningsställe är fortfarande den vanligaste leveransalternativet och 87 procent var mycket eller ganska nöjda med leveransen av sitt senaste e-handelsköp. I takt med att e-handelskonsumenterna blir mer vana vid utbudet blir behovet också mer komplext – det optimala leveransalternativet varierar inte bara från kund till kund, utan också från köp till köp.
- Kunderna prioriterar valmöjligheter och tydliga leveransdatum. Att företagen erbjuder flera olika leveransalternativ har visat sig vara viktigt; när e-handelskonsumenterna får välja de viktigaste leveransaspekterna är det just valfrihet som tar förstaplatsen. 59 procent av konsumenterna tycker att det är viktigast att själv få välja hur varan ska levereras.
- Den inledande kraftiga tillväxten för Paketboxar har börjat avta något, andelen har ökat från 5 procent 2019 till 19 procent 2023. I storstäder vill en fjärdedel ha sina varor levererade till en paketbox
- Var femte e-handelsretur är helt digital och görs via en QR-kod eller sms-länk. I dag är det endast 11 procent av e-handlarna som erbjuder den helt digitala returtjänsten. En fördel att digitalisera returhanteringen är att företagen kan få en överblick över antalet inkommande returer i realtid.
- Respondenternas uppfattning om hur enkelt det är att använda Swish online har ökat med 19 procentenehter sedan 2019 och det nyare betalningssättet ”mobillösning” exempelvis Apple Pay, har ökat med 9 procentenheter 2021.
- Att köpa begagnat börjar nu att likna något av en livsstil, framför allt bland de unga. Två av tre konsumenter väger in andrahandsvärdet i någon utsträckning när de handlar begagnat online.
Ladda ner E-barometern Q1 2023
E-barometern Q1 2023 publicerades den 23 maj. Rapporten för Q2 släpps den 3 oktober, och Q3 släpps den 21 november.