Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Insikter från D-Congress

Tack för årets upplaga av D-Congress – Sveriges största mötesplats för e-handel. Vi fick med oss en hel del intressanta spaningar från mässan.

C2C och hållbarhet

Årets tema på mässan var Innovation for Impact, där cirkulär ekonomi och hållbarhet stod på agendan. Vi ser att den växande C2C-marknaden ställer nya krav på enkelhet, valfrihet och flexibilitet som i sin tur kräver digital utveckling. 

Våra paketboxar och kommande C2C-satsning – leveranser privatpersoner emellan – är en viktig del i helheten, och framför allt för second hand-marknaden. Ett stort steg för hela branschen är PostNord Sveriges Svanenlicens för e-handelstransporter.

5 spaningar från mässan

1. Samarbeten – konkurrenter emellan

I stort sett alla föreläsare på scen nämnde att samarbeten mellan företag – även konkurrerande – ger nya förutsättningar och möjligheter för framtida arbete kring hållbarhet och cirkulär handel.

2. Hållbarhetskrav – omställning och vägledning

Den svenska handeln, och e-handeln i synnerhet, har goda möjligheter att ta ledartröjan i den gröna omställningen – tack vare digitalt mogna konsumenter som ställer krav. Hållbar kommunikation är en viktig del i arbetet. Vad betyder egentligen de hållbarhetsmärkningar som används? Vi behöver vägleda till hållbara val utan pekpinnar och svår teori. 

3. Cirkularitet – med kunden i fokus

Vi går från linjära affärsmodeller mot cirkulära affärsmodeller. Det gäller att bygga in den cirkulära modellen i hela verksamheten – och sätta kunden i fokus. Var lyhörd över vad kunden vill ha, men hjälp också kunden att göra rätt och mer hållbara val.

4. AI – i hela verksamheten

Dra nytta av AI och låt den effektivisera verksamheten på olika sätt. Klarna berättade exempelvis att 75 procent av de anställda på något sätt använder AI-verktyg i sitt arbete. Deras AI-assistent som hanterar kundfrågor har lett till att chatthanteringstiden gått från 11 minuter till 2 minuter. Bara en sån sak!

5. Infrastruktur – en större fråga

Vi hade en egen session på scen där vi pratade om den tillväxt e-handeln kommer ta fram till 2030. Där lyfte vi en viktig fråga om att infrastrukturen måste möta och möjliggöra denna tillväxt. Vi inom PostNord har de allra bästa förutsättningarna med att möta e-handelns framfart med vårt nordiska erbjudande och våra olika leveranssätt med hemleveranser, paketboxar och ombud. 

Tack för i år, vi ses på nästa D-Congress.