Grafik till Retail Day.
E-handel

Välkommen till Retail Day

Den 21 september arrangerade vi årets andra Retail Day. Vi börjar så sakteligen se ljuset i tunneln, med minskad smittspridning i samhället och restriktioner som börjar lättas upp, men Retail Day sändes även denna gång digitalt.

Det blev intressanta samtal med experter och talare från branschen.

E-handeln växte under 2020 på ett historiskt sätt och har under första delen av 2021 fortsatt växa i samma takt. Detta beror till stor del på restriktionerna i samhället som har bidragit till att konsumenterna inte har kunnat röra sig i den fysiska handeln som tidigare, och tillbringar betydligt mer tid i hemmet. E-handelns snabbt växande roll i konsumenternas vardag har lett till nya beteenden och högre krav genom hela köpresan.

För de svenska e-handelsföretagen har det varit en tid präglad av både utmaningar och möjligheter. Många aktörer har i takt med att marknaden växt tvingats utvärdera och förbättra sin egen kundupplevelse. En viktig del är en checkout-upplevelse som både är enkel och erbjuder den flexibilitet och valfrihet som konsumenterna efterfrågar.

I samband med Retail Day släppte vi rapporten E-barometern Q2 2021. Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker, och Arne Andersson, e-handelsrådgivare, presenterade fakta från rapporten och ger sina analyser av halvåret som gått, samt vilka effekterna blir för framtiden.

Temat för höstens Retail Day är Mot den perfekta checkout-upplevelsen.

Läs mer om talarna

Se sändningen i efterhand

Video

Program

Moderator: Ellinor Persson

08.45
Uppsnack i morgonsoffan

Ellinor Persson, Peter Hesslin, Urban Lindstedt, Jessica Mattsson

09.00
E-barometern
Q2 2021 med efterföljande panelsamtal

Arne Andersson – E-handelsrådgivare, PostNord
Carl-Fredrik Teder – Detaljhandelsanalytiker, PostNord

Samtalspanel:
Urban Lindstedt – Programledare för Ehandelstrender
Annelie Gullström – Product Director Phygital-Solutions, Bambuser
Jessica Mattsson – Partner, eEquity
Arne Andersson – E-handelsrådgivare, PostNord

10.00
Årets nyhet: Den interaktiva E-barometern

Ellinor Persson – Programledare
Arne Andersson – E-handelsrådgivare, PostNord
Carl-Fredrik Teder – Detaljhandelsanalytiker, PostNord
10.10 Paus

10.20
Mot den perfekta checkout-upplevelsen

Patrik Stoopendahl – Affärsantropolog, Shape Consumption

10.40
Att behålla sin kund

John Ekman – Konverteringsexpert och CMO, Arc

11.10
Checkout optimization:
Learnings from a global UX e-commerce study

Steffen Haferbier – Senior UX Auditor, Baymard Institute

11.30
Ökande volymer i ett hållbart samhälle. Vad gör vi för att möta trenderna?

Peter Hesslin – Chef e-handel, PostNord
Sara Bergman – Kriteriechef och hållbarhetsansvarig, Miljömärkning Sverige
Tom Thörnblom – Kommunikation och hållbarhetschef, LYKO

11.50
Summering och slutord
Tack för i dag!

Ellinor Persson – Programledare
Peter Hesslin – Chef e-handel, PostNord