Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Talare – Retail Day februari 2025

Den 18 februari arrangerar vi digitala sändningen Retail Day med intressanta samtal, insikter och analyser från e-handelsbranschen. Här kan du läsa om våra talare.

Programledare

Ellinor Persson

Ellinor Persson en av Sveriges mest rutinerade programledare med cirka 1000 direktsändningar bakom sig på SVT, TV3, TV4+, Kanal5 och P3. Ellinor har också jobbat som tv-journalist på flertalet produktionsbolag i Sverige. Ellinor har modererat PostNord Retail Day sedan hösten 2021. 

Hur har e-handeln utvecklats under 2024? 

Inledande samtal

Ylva Staszewski, Försäljningschef AO Paket PostNord 

Ylva Staszewski är försäljningschef för affärsområdena Paket och Logistik och sitter även i PostNord Sveriges ledningsgrupp. Hon har en bakgrund inom försäljning komplexa tjänsteföretag, bland annat som sverigechef och nordisk försäljningsdirektör för Dun & Bradstreet (f.d. Bisnode) 

Hur har e-handeln utvecklats under 2024?

Jan Jakobsson – Chef Digital och Partner, Affärsområde Paket, PostNord

Jan Jakobsson, Chef Digital Partner på PostNord, driver transformationsfrågor med PostNords kunder och partners med målet att förenkla och utveckla e-handelsaffären för alla parter. Hans fokus ligger på det digitala ekosystemet och sista-milen-logistiken, det vill säga logistiken från onlineköp till leverans. Han arbetar både operativt och taktiskt mot kunder och partners kopplat till transportsystem, e-handelsplattformar, fraktalternativ, affärssystem och mycket mer. Jan har många års erfarenhet inom e-handel, merparten hos PostNord men även en tid hos It-bolaget Pulsen Retail, och är också talesperson för PostNord E-barometern.

Jonas Arnberg – Detaljhandelsanalytiker 

Jonas Arnberg har arbetat med analys av den svenska handeln under hela sin yrkeskarriär -som vd på HUI, chefsekonom på Svensk Handel och seniorkonsult på Prime & United Minds. Idag driver Jonas Arnberg bland annat startupenShopadviser med ambitionen att bygga ihop den digitala handelns möjligheter med den fysiska handelns fördelar.   

Globala konkurrensen – blåslampa eller ledstjärna? 

Konsumenternas onlinefavoriter

Erik Wickman, vd Inet 

Erik Wickman har under sina 25 år på Inet jobbat inom samtliga kundnära delar på bolaget, som bland annat servicetekniker, butiksmedarbetare och inköpare. Som vd fokuserar han på det långsiktiga värdeskapandet, genom att i alla beslut utgå från vad som är bäst för kunden.

Veronica Fras, CMO, Adlibirs 

Veronica Fras är Chief Marketing Officer på Adlibris där hon driver ett långsiktigt förändringsarbete. Hennes ansvar innefattar bland annat varumärke, kommunikation, utvecklingen av en modernare sajt samt data- och insiktsförmågor. Veronica har tidigare haft liknande roller på bl a Viaplay samt varit managementkonsult inom främst kundupplevelsefokuserade uppdrag.

Sofia Hagelin, Head of communications and circular partnerships Tradera 

Sofia Hagelin är seriell entreprenör och civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Hon är grundare till den första digitala resebyrån Resfeber.se, därefter startade hon modemärket Heart of Lovikka, som blev nominerat till Årets Modeföretag av Moderådet. Idag är hon delägare och kommunikationschef för Tradera.

Omnifokus vänder Åhléns från förlust till vinst?

Jenny Zeng, e-handelschef Åhléns 

Jenny Zeng är ansvarig för Åhléns e-handel, som idag står för ca 20% av den totala omsättningen. Hon har tidigare arbetat både internationellt med Lazada Alibabas marknadsplats i Sydostasien och nordiskt med Komplett Group, där Jenny ansvarade för Komplett Sverige och Danmark, samt för Webhallens e-handel.

Karin Mineur, sortiment- och inköpsdirektör Åhléns 

Karin Mineur är sedan november 2024 övergripande ansvarig för Åhléns Sortiment- och inköpsavdelning. Hon har utifrån  lång erfarenhet av flera ledande befattningar inom detaljhandeln, en omfattande expertis inom supply, it och e-handel. Karin hade senast vd-rollen på Babyshop Group och var dessförinnan CIO på Kronans Apotek.

Monika Westman, logistikdirektör Åhléns

Monika Westman är övergripande ansvarig för Åhléns logistik och varuförsörjning. Hon har under sina fem år på bolaget haft olika roller och var bland annat med och flyttade Åhléns gamla manuella tvålagerlösning, in i det befintliga automatiserade omnilagret. Monika har bred erfarenhet inom logistik, supply chain och stora förändringsarbeten. Tidigare har hon bland annat arbetat som managementkonsult inom supply chain och som verksamhetsutvecklingschef på Keolis. 

Hur ska vi bemöta den globala konkurrensen?

Nic Staeger, digital strateg, e-handelsexpert och författare, Staeger Commerce 

Nic Staeger, ingenjören som blev digital strateg och e-handelsexpert, har varit drivande i att bygga upp e-handel för bolag som ICA, Apotek Hjärtat, Cervera och Nordiska Galleriet Group. Han har bland annat lyft Cerveras omsättning från 90 miljoner till över en halv miljard på 18 månader. Nic har även skrivit boken En djävel på e-handel, tillsammans med Arash Gilan, och är en frekvent skribent på Market. Just nu har han en interimstjänst som COO på digitala Musikbolaget Amuse.

Ella Stemme, vd och grundare, SmartaSaker  

Ella Stemme grundade SmartaSaker för snart 19 år sedan. Affärsidén har sedan start varit att i nära samarbete med innovatörer och uppfinnare hitta, testa och erbjuda smarta och innovativa konsumentprodukter, som underlättar och gör vardagen lite härligare. SmartaSaker bedriver framför allt lokalanpassad e-handel i de nordiska länderna men har nyligen expanderat med en sajt för övriga EU. Deras enda fysiska butik ligger i centrala Stockholm.

Bank Bergström, vd, Nordic Nest Group

Med över 20 års erfarenhet inom retail, på bland annat Elgiganten och Media Markt, har Bank en gedigen erfarenhet från många delar inom detaljhandeln. Under hans åtta år som vd på Nordic Nest Group, har han lett bolaget genom en snabb internationell expansionsfas och idag omsätter Nordic Nest Group ca 2,3 miljarder i årlig försäljning - en tillväxtökning på över 1 300 %. 

Med en passion för att bygga stark kultur och effektiva team, utsågs Bank till Årets ledare 2022 av Svensk Handel. 

Techtrenden som driver förändrat konsumentbeteende

Sökoptimeringsstrategier i sociala och AI-genererade plattformar 

Carl Wåreus, byråchef, Google Advertising 

Carl Wåreus är huvudansvarig för byråer och partners på Google Advertising. Han har mångårig erfarenhet av reklam- och kommunikationsbranschen, bland annat som vd på NORD DDB, OMD (OmnicomMediaGroup), samt på Filmproduktionshuset Stiller Studios.

Carl har även bred erfarenhet från retail- och servicebranschen, då han under drygt 20 års tid hade olika ledande roller på McDonalds, mitt under deras stora expansionsfas.  

Johan Johansson, digital strateg, Dentsu Performance 

Johan Johansson är en av branschens främsta digitala analytiker och mediestrateger och har hjälpt några av Sveriges största varumärken med att fatta smartare beslut – snabbare. Johan har tidigare arbetat med Gapminder för att sprida en mer faktabaserad värld. 

Louise Bratt Tidmarsh, Head of Social & Editorial, KICKS

Louise är sedan 2021 huvudansvarig för KICKS redaktionella och organiska innehåll på KICKS, där de prioriterade kanalerna är Tiktok, Meta och SEO. Louise har en bakgrund i mediabranschen där hon i många år var chefredaktör för magasin och varumärken med kvinnor som främsta målgrupp, som VeckoRevyn, mama och Vi Föräldrar. Hon var även redaktionell chef över Bonniers digitala föräldravertikal.

Tillväxtscenarier 2025-2027 

Jan Jakobsson – Chef Digital och Partner, Affärsområde Paket, PostNord

Jonas Arnberg – Detaljhandelsanalytiker 

Retail-profilen: Elisabeth Peregi, Kappahl

Elisabeth Peregi, vd och koncernchef, Kappahl

Elisabeth Peregi är sedan 2019 vd och koncernchef för Kappahl Group. Hon har nära 25 års erfarenhet från detaljhandeln, bland annat som Sverigechef och CFO Lindex. Elisabeth har även arbetat i ledande roller inom Scandic Hotels. 

Reflektioner – vad tar vi med oss?

Ylva Staszewski, Försäljningschef AO Paket PostNord 

Ylva Staszewski är försäljningschef för affärsområdena Paket och Logistik och sitter även i PostNord Sveriges ledningsgrupp. Hon har en bakgrund inom försäljning komplexa tjänsteföretag, bland annat som sverigechef och nordisk försäljningsdirektör för Dun & Bradstreet (f.d. Bisnode)