E-handeln i Europa
PostNord har sedan 2014 gett ut rapporten E-handeln i Europa, som följer e-handelns utveckling i ett antal europeiska länder. Rapporten bygger på siffror från konsumentundersökningar gjorda under maj 2020, och tas fram i samarbete med HUI Research.
E-handeln i Europa 2020
2020 har varit ett dramatiskt år på grund av coronapandemin. Även e-handeln har påverkats radikalt av att människor tvingats spendera betydligt mer tid i sina hem än vanligt. Årets rapport berör bland annat pandemins påverkan på e-handeln, men även en lång rad andra områden.
Några faktapunkter från rapporten:
- Mellan 19 procent (Danmark) och 44 procent (Spanien) av konsumenterna uppgav att deras e-handelsköp ökat på grund av pandemin.
- Mellan 9 procent (Norge) och 30 procent (Spanien) uppgav att de börjat handla livsmedel på nätet under pandemin (som tidigare inte gjorde det).
- Nederländerna och Polen har högst ställda förväntningar på att få sina e-handlade varor levererade snabbt (1–2 dagar).
- I Polen vill 38 procent av konsumenterna helst få sina e-handlade varor levererade till en paketbox, jämfört med 20 procent i Danmark och 2 procent i Sverige.