Omslag till E-barometern Q2 2021. Två kvinnor bland kläder i en butik.
E-handelsrapporter

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Välkomna till den nya interaktiva E-barometern!

E-barometern har funnits sedan 2007. Då var det en enkel liten rapport, sen har den växt år efter år, i takt med e-handelsomsättningen, till att nu inbegripa massor av insikt och analys om branschen.

Nu tar E-barometern äntligen steget till att bli en interaktiv rapport, där du kan djupdyka i såväl historik som framtidsscenarier. Allt som fanns tidigare finns fortfarande dessutom kvar i en ny kostym. Förhoppningsvis är det mesta självförklarande, så sätt igång bara!

Vill du ladda ner pdf-rapporten så hittar du en länk till den inuti den nya rapporten.

 

Har du frågor om rapportern eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Tidigare rapporter hittar du i arkivet.

Den interaktiva rapporten presenterades på Retail Day 2021 den 21/9. Se sändningen i efterhand!

Video

Fyll i formuläret för att komma till nya E-barometern

E-barometern Q2 2021

Trots den höga tillväxttakten inom e-handeln under 2020 fortsätter branschen att växa med 16 procent under Q2 2021. Dagligvaruhandeln ökar med 27 procent, medan leksakshandeln på nätet ökade med 22 procent. Det visar E-barometern Q2 2021 som också tittar närmare på returer och konsumenternas drivkrafter vid leveransval i checkouten.

Några siffror från rapporten:

  • E-handeln växte med 16 % under Q2 2021.
  • Dagligvaror +27 % Barnartiklar och leksaker +22 % Möbler och heminredning +21% Hemelektronik +18 % Apotekshandel +17 %, Böcker och media +17 %, Kläder och skor +12 %, Sport och fritid +12 %, Bygghandel +11 %.
  • Fler e-handlarelsföretag erbjuder fria returer i år (22 %) än förra året (16 %).
  • Flexibilitet (33 %) och snabbhet (22 %) vinner över hållbarhet (19 %) hos konsumenten i valet av leveransmetod i checkouten.

E-handeln i Norden, årsrapport för 2019

Sverige är fortfarande den mest mogna e-handelsmarknaden i Norden sett till hur många som e-handlar regelbundet (70 %). I genomsnitt var den siffran 64 % bland de nordiska konsumenterna under 2019.

Ladda ner E-handeln i Norden

E-handeln i Europa 2020

E-handeln har påverkats radikalt av coronapandemin och att människor har spenderat mer tid i sina hem än vanligt. Årets rapport berör bland annat pandemins påverkan på e-handeln, men även en lång rad andra områden.

Ladda ner E-handeln i Europa