Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

E-barometern

En man i en soffa som läser en rapport.

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Äntligen är helårsrapporten för E-barometern publicerad! I denna rapport får du en hel genomgång av årets alla kvartalsrapporter samt nya färska siffror över hur e-handeln har utvecklats och aktuella teman kring retail. Bland annat kommer du att på läsa en intervju med AI och machine learning-experten Magnus Unemyr om hur AI kommer att påverka samhället och hur retailföretag kan jobba med AI idag.

Ladda ner rapporten via formuläret till höger om du läser via dator alternativt längst ner om du läser i mobilen.

Några slutsatser från rapporten:

  • E-handeln ökade med 15 procent under 2018. Det innebär att ehandeln i Sverige omsätter 77 miljarder kronor, och motsvarar 9,8 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Starkast tillväxt under helåret visade livsmedelsbranschen följt av möbler och heminredning samt sporthandeln.

  • Apotea har röstats fram som svenskarnas favoritbutik på nätet, sannolikt till stor del beroende av lgåa priser, stort utbud och smidiga leveranser.

  • Tyskland har blivit det land vi svenskar helst handlar ifrån, förutom svenska butiker, 28 procent av e-handelskonsumenterna handlar från Tyskland varje månad.

  • Kraven på leveransupplevelse ökar för varje år som går. Får inte svenska konsumenter välja ett leveranssätt de föredrag är risken stor att de avbryter köpet och går till en konkurrent.

 

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Om E-barometern

E-barometern publiceras en gång per kvartal. Den innehåller siffror över e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman. E-barometern baseras på information som samlats in från svenska detaljhandelsföretag med försäljning över internet (både från kedjor och renodlade e-handelsföretag).

Rapporten baseras också på ett antal konsumentundersökningar som har genomförts med hjälp av Kantar Sifos webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. I löptexten benämns dessa oftast som konsumenterna eller svenskarna. Mer information om undersökningarna hittar du i metodavsnittet i rapporten.

E-barometern

Ladda ner senaste E-barometern. Därefter skickar vi nya e-handelsrapporter till dig direkt när de släpps.

Customer service