PostNord-lastbilar
Airfluencers

Nu skapar vi en luftsnål framtid!

Var tredje paket som skickas i Sverige idag består av luft. Med mer luftsnåla förpackningar skulle 1 av 3* transporter på Sveriges vägar kunna försvinna helt.

För att utveckla en mer hållbar e-handel har vi i år startat ett långsiktigt forskningsprojekt med Chalmers i Göteborg, där vi undersöker hur vi kan bidra till transporteffektiva distributionsnätverk och framtidens hållbara förpackningar.

Samtidigt startar vi också initiativet PostNords Airfluencers, för att lyfta goda luftsnåla exempel och påverka e-handelsbranschen i rätt riktning. Vill du vara med och bidra till en luftsnål e-handel? Håll utkik efter PostNords Airfluencers som lanseras i oktober.

Vill du bli en Airfluencer?

PostNords Airfluencers är ett initiativ som lyfter branschens luftsnålaste e-handelsföretag. Under initiativets gång kommer vi efterlysa luftsnåla förpackningar för att sätta standarden för morgondagens e-handel. Som e-handelsföretag är det därför smart att redan idag packa luftsnålt. Be dina kunder att nominera dig när initiativet annonseras i oktober, så kanske du blir branschens nästa ledstjärna!

I oktober 2021 kommer nomineringen till PostNords Airfluencers att starta. Branschens bästa Airfluencers kommer senare att presenteras här på sajten.

Håll ögonen öppna!

*1 av 3 paket är en estimerad siffra utifrån beräkningar gjorda av PostNord.

Förpackningsresan – mot en mer klimatsmart e-handel

I dag är näthandel en självklarhet för de allra flesta. Men konsumenterna har fått nog av överdimensionerade paket och onödigt emballage. Hur ska e-handelsbranschen möta konsumenternas krav på mer hållbara förpackningar? Och vad är egentligen en hållbar transport?

Läs mer om luft i paket