Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Foto på Johan Falkmarken

8 tips för att paketera ditt varumärke

Med mer än 170 miljoner skickade paket om året i Norden räcker det inte längre med ett snyggt paket för att sticka ut. Det gäller att ge kunden en bra öppningsupplevelse. När du tar hand om dina kunders verkliga behov rör du dig längre från prisfrågan menar Johan Falkmarken som är förpackningsutvecklare på ÅF.

"Är det här bra för dig som kund?"

Bakom ljudisolerande glas i Solna, med E4:an som närmsta granne, sitter Johan Falkmarken, förpackningsutvecklare på ÅF Packaging Development, med en hög wellpapp-paket i en trött brun kulör. På ett av de för varan överdimensionerade paketen sitter fraktsedeln klistrad ovanpå tejpen.

— Det här är bland det värsta jag vet. Är det här bra för dig som kund? Blir det lättare för dig när fraktsedeln sitter över? Har de tagit hand om dig? 

Svaret är nej. Och listan på möjliga misstag kan göras lång.

— Alla jag känner har hämtat stora paket, långt hemifrån. Vi är inte direkt bortskämda med goda erfarenheter.

Leverans och paket representerar varumärket

Vad gör det med kunden om man får ett för stort paket som är jobbigt att hämta, svårt att öppna och som är svårt att returnera för att retursedel saknas? Vill man handla från företaget igen?

— För den som säljer produkter via e-handel är leveransen och förpackningen den fysiska representanten för ditt varumärke. Förpackningen är din möjlighet att manifestera företagets varumärkesvärden, säger Johan Falkmarken.
Han menar att den yttersta vinsten av en bra öppningsupplevelse är att man bygger ett förtroende hos sina kunder, vilket i bästa fall gör att prisfrågan blir mindre viktig. Färg, form och snygga lådor kan förvisso spegla varumärket och ge ett starkare intryck: elegant butik – elegant låda. Samtidigt kan glädjen i en fin förpackning inte lösa kundens behov.

— Lite färg löser inte några frågor. Unboxing handlar om bekvämlighet och trygghet.

Kundens omedvetna behov

Enligt Johan Falkmarken handlar det om behov som kunden knappt själv vet att den har. Hade paketet till exempel kunnat gå in i brevlådan, i stället för att hämtas på utlämningsställe, med en smartare förpackning? Finns det en lapp med kontaktuppgifter och retursedel eller måste kunden googla fram informationen? 

— En tom låda med lite tejp på visar den högsta graden av frånvaro av engagemang. När man börjar adressera kundens behov börjar det hända något. Unboxing är en summering av ett köp, var det ett klokt val att handla från det här stället?

Arne Andersson, nordisk e-handelsrådgivare på PostNord, har följt e-handeln sedan dag ett. Han menar att i takt med att hållbarhetsfrågan blir viktigare kommer optimering av emballagen att få större fokus och då kanske färg och form på ytteremballaget blir mindre viktigt. Samtidigt säger han att öppningsupplevelsen inte får försvinna.

— Kunden vill ha den här känslan ”wow — här kom mitt paket”, och i dag är det väldigt vanligt att man berättar för vänner och bekanta om sina köp.

8 tips för bättre öppningsupplevelse

1. Tänk på storleken

Kundupplevelsen börjar ofta på ett utlämningsställe. Minska paketstorleken, så blir paketet bekvämare att hantera.

2. Första intrycket

När kunden öppnar paketet så uppskattar de flesta ordning och en estetiskt tilltalande upplevelse, där grafisk formgivning bidrar till helheten.

3. Sopberget

Emballaget ska skydda varan utan att ta onödig plats. Stora paket ger merarbete och tar upp mer plats längs hela kedjan, från transport till återvinning. Tänk på att det är din kund som ska ta hand om allt i slutändan.

4. Trygghet

Att bifoga en retursedel och tydliga kontaktuppgifter skapar trygghet för en bekväm retur. Kunden ska inte behöva eftersöka information, vare sig i lådan eller på Google.

5.Relation

Ett personligt brev med kundens namn och hälsning från avsändaren ger ofta en positiv känsla.

6. Erbjudande/gåva

Varuprover, rabattkuponger, godis eller dylikt i paketet ger ofta bra upplevelser.

7. Påse

Kan din försändelse skickas med en påse i stället för wellpappkartong? Det kan ge flera fördelar för kunden.

8. Omsorg

Det ska vara lätt att hämta, lätt att öppna (klistra inte fraktsedelspåsen över öppningen) och lätt att återvinna.

 

Customer service