Artiklar/Hållbarhet

Forskningssamarbete för att minska luften

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage. Så ser det ofta ut i dag när vi öppnar de paket vi shoppat på nätet. För att effektivisera e-handelslogistiken och minska klimatpåverkan har PostNord och Chalmers därför startat ett forskningssamarbete.

Enligt PostNords uppskattningar transporteras det i dag runt cirka 30 procent onödig luft i e-handlade paket. Den verkliga andelen har dock visat sig närapå omöjlig att räkna ut och lika svårt tycks det vara att hitta ett sätt att få stopp på resursslöseriet.
– Det är inte för att jävlas man skickar runt luft. Det finns en logik bakom och det är den vi vill förstå och varför det är så svårt att förändra det här, säger Kajsa Hulthén, biträdande professor i Supply chain management vid Chalmers tekniska högskola.

Luften i paketen ska minskas drastiskt

Kajsa Hulthén leder ett forskningssamarbete mellan Chalmers, DS Smith och PostNord som finansieras av Handelsrådet. Projektet syftar till att effektivisera e-handelslogistiken genom att optimera förpackningar och har kommit till som en effekt av initiativet ”Förpackningsresan”. Hon förklarar hur den tillsynes enkla frågan vuxit i komplexitet allteftersom de nystat i problemet. Målet är framför allt att minska klimatpåverkan men det finns också en ekonomisk aspekt och på PostNord är förhoppningen att andelen luft ska kunna minskas rejält.
– Bara en halvering av andelen luft skulle innebära tusentals färre transporter. Det finns så många vinnare på detta, framför allt klimatet och vi vill gå i bräschen och skapa medvetande och engagemang för att tillsammans kunna göra något åt det, säger Cecilia Öhman, sustainable business analyst på PostNord.

Luften i paketen påverkar alla negativt

För PostNords räkning betyder extraluften problem i flera led. Men hon berättar att det också börjar bubbla ute hos konsumenterna och att det numera finns Instagramkonton och sajter där paketens fyllnadsgrad diskuteras.
– Leveranserna ökar och vi behöver fler fordon, det blir trångt hos ombuden och konsumenten måste ta hand om emballaget. Det är förluster i hela kedjan, säger Cecilia Öhman.
Att en så dominerande aktör som PostNord är med och driver frågan har gett forskarna ovanliga fördelar.
– Att vi har fått möjlighet att tala med så många inom PostNord med olika specialiseringar har kunnat ge oss en mångfacetterad bild. Det finns så många kringfrågor, säger Sandra Brüel Grönberg, doktorand på avdelningen för Supply and operations management på Chalmers.

Miljöanpassat samarbete är vägen framåt

För hindren är många. Och medan vissa är tekniska som att sorteringsutrustningen avgör paketens dimensioner, kan andra vara kopplade till regelverk kring arbetsmiljö som hindrar viss hantering av paketen. Men de båda forskarna ser också möjligheter och de tror att vägen framåt handlar om att de inblandade aktörerna börjar samarbeta.
– Vi hoppas att projektet ska leda till mer hållbara förpackningslösningar som både är effektiva och miljöanpassade. Vi kommer inte kunna lösa det, men vi kommer kunna visa på hur man kan angripa det, säger Kajsa Hulthén.
Och på PostNord har man redan börjat fundera på nästa steg.
– I förlängningen kanske man skulle kunna tänka sig att e-handeln driver fram en grönmärkning, så att du som konsument kan välja en aktör som förpackar smart, säger Cecilia Öhman.