Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Artiklar/E-handel

Åtta av tio vill välja leveranssätt

Paketautomat, fastighetsbox eller leverans utanför dörren. Valfrihet för konsumenten blir allt viktigare i den växande e-handeln.

Det ställs i dag väldigt höga krav från konsumenterna. Det ska gå snabbt, smidigt och enkelt att handla på nätet, annars riskerar e-handlaren att köparen i stället klickar på konkurrentens sida. Enligt E-barometern Årsrapport 2019 (pdf) från PostNord är leveransinformation det allra viktigaste. Konsumenten vill veta hur paketet ska levereras, när, och om det finns möjlighet till retur.

Drygt sex av tio paket levereras till ombud, men under coronapandemin har efterfrågan på hemleveranser ökat stort. Önskemålen om att paketet lämnas utanför dörren utan kvittens har också ökat. Det är inte omöjligt att den förändringen i konumentbeteende blir bestående också efter att viruset försvunnit.

För framtiden pratas det mycket om möjligheterna med paketautomater, men 2019 hämtade endast två procent sin senast e-handlade vara i en paketautomat. Troligtvis kommer detta alternativ att växa framöver, i takt med att erbjudandet utvecklas med exempelvis tillhörande provrum och möjlighet till retur direkt.

Customer service