Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Utdelning i flerfamiljshus

Vi vill säkerställa att posten delas ut till rätt mottagare och att brevbärarna kan dela ut posten på ett effektivt sätt i en bra arbetsmiljö.

Utdelning i fastighetsbox

Bor du i lägenhet i flerfamiljshus får du i första hand din post i fastighetsboxar placerade på entréplanet. Det underlättar för brevbäraren och ökar säkerheten för dig som postmottagare, samtidigt som buller och doftspridning minskar när brevinkasten stängs. En annan fördel är att det ger dig större möjlighet att få dina e-handlade varor direkt hem. 

Din fastighetsägare eller bostadsrättsförening ansvarar för att boxen är märkt på rätt sätt.

Behov av ny nyckel

Om du har förlorat nyckeln till din fastighetsbox behöver du kontakta din fastighetsägare eller hyresvärd, beroende på om du bor i bostad- eller hyresrätt.

Läs om hur fastighetsboxar ska utformas och placeras.

Utdelning i brevinkast

Där det inte finns fastighetsboxar delas posten ut genom brevinkast i lägenhetsdörren eller i en postlåda på våningsplanet.

Mått för brevinkastet

  • bredd 230 mm
  • höjd 30 mm
  • höjd från golvet 60–125 cm
  • brevinkastet får inte ha en tröghet som överstiger 8 N (Newton)


Märk inkastet tydligt med vilka som bor i lägenheten – låt texten vara minst 8 mm hög

Det är viktigt med bra ljusförhållanden. Belysningen på våningsplanen ska uppgå till minst 200 lux och i trapporna till minst 100 lux.

Brevinkastet ska vara helt och kunna användas utan risk för skär- eller klämskador.

Post som inte delats ut

Post som inte kan delas ut på grund av att till exempel porten är låst eller hissen inte fungerar, lagras på brevbärarkontoret och delas ut i nästkommande utdelningstur.

Utdelning vid långvariga renoveringar

Ofta innebär renoveringar av avloppsstammar, hissar eller liknande, att arbetsmiljön för brevbärarna blir ohållbar. Ta kontakt med vår kundservice för att få hjälp med att se hur utdelningen av post kan lösas under den tid renoveringen pågår.

Så här gör du för att eftersända eller lagra din post

Om du behöver beställa eftersändning av din post, eller göra ett uppehåll i utdelningen och lagra din post, vänder du dig till Svensk Adressändring. Där får du även mer information.
Maxtiden för lagring är 2 månader och post kan inte hämtas ut under lagringsperioden. Den delas ut till dig när din lagringstid har gått ut.

Missnöjd med utdelningen?

Det finns flera olika postoperatörer som delar ut post. Om du anser att PostNord har gjort ett misstag, uppmanar vi dig att höra av dig med dina synpunkter så att vi kan se över vad som gått fel. Det hjälper oss att förhindra att det händer igen och ger oss möjlighet att göra ett bättre jobb. Du kan höra av dig via telefon, e-post, Facebook eller Twitter. Vi tittar på alla kundsynpunkter som kommer in och återkopplar till de berörda brevbärarna, för att säkerställa att fel inte upprepas.

Rådet för utdelningsfrågor

Om du har synpunkter på hur PostNord följer riktlinjerna (pdf PTSFS 2008:6) kan du få ditt ärende prövat av Rådet för utdelningsfrågor.

Om du har frågor om utdelningen, kontakta vår kundservice.