Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
En kund besöker ett ombud.
TA EMOT

Hämta din försändelse

Vad behöver du tänka på när du ska hämta ut ett brev eller paket? Här får du svaren!

Avisering

När din försändelse finns att hämta får du en avisering där det framkommer var det finns. Beroende på typ av avisering (sms/brev/mejl) uppger du den fyrsiffriga koden i ditt sms eller lämnar fram din brev- eller mejlavi på utlämningsstället. Läs mer om vad som gäller kring avisering.

Serviceställen och öppettider

Sök bland våra serviceställen och se deras öppettider.

Hämta paket från paketbox

För att få ditt paket levererat till en av våra paketboxar* så väljer du paketboxen som leveransplats i e-handlarens checkout i samband med ditt köp. Du blir sedan aviserad när ditt paket blivit levererat i paketboxen. Paketet hämtar du sedan smidigt och säkert genom att använda PostNord App och legitimera dig via Mobilt BankID.
Observera att det endast är den som står som mottagare av paketet som kan använda den digitala nyckeln och hämta paketet efter legitimering med Mobilt BankID.

För att kunna öppna paketboxen behöver du registrera dig i PostNord App samt aktivera bluetooth i din mobiltelefon, sedan räcker det att du står i nära anslutning till paketboxen och och klickar på öppna luckan i PostNord App för att kunna öppna din lucka. Läs mer om att ta emot paket i paketbox.

*Paketboxarna kommer successivt att placeras ut och det kan därför dröja på vissa platser.

Legitimering vid uthämtning

När du hämtar ditt paket, Rek eller Postförskott hos ett utlämningsställe behöver du kunna legitimera dig. Namnet på legitimationen måste stämma överens med namnet på mottagaren och det namn som står angivet på försändelsen. Är försändelsen ett Rek eller Värde måste avin dessutom skrivas under.

Minderåriga med giltig legitimation har rätt att kvittera och hämta Rek, paket och Postförskott.

Hämtar du åt någon annan behöver du visa både din och mottagarens legitimation. Om det är ett Rek behöver båda skriva under avin.

Vid personlig utlämning kan endast mottagaren själv hämta försändelsen. Då gäller varken fullmakt eller bud.

Då paket är adresserat till ett företag lämnas det ut till mottagaren eller dennes ombud efter uppvisande av giltig legitimationshandling.

Mobilt BankID som legitimation vid uthämtning
För att kunna hämta ut paketet med Mobilt BankID behöver du ha

  • PostNords app där paketet har lagts till automatiskt – detta görs med profilinställning i appen.
  • Mobilt BankID på samma enhet som PostNords app.

När Mobilt BankID är använt räcker det med att visa den digitala avin i appen för att hämta ut paketet. Du kan själv använda avin eller skicka den vidare till en annan person som då kan hämta ut paketet utan att visa legitimation. Den som tar emot den digitala avin behöver däremot inte ha PostNords app. Avin går att skicka vidare på det sätt mottagaren föredrar, via exempelvis sms, mejl eller Messenger.

Läs mer om legitimering och se vilka legitimationer som är godkända.

Fullmakt

En fullmakt används när mottagaren saknar giltig legitimation eller av någon anledning inte kan kvittera försändelser själv.

Läs mer om vad som gäller för fullmakter och ladda ner fullmaktsblankett.

Ta emot från ett annat land – import

Läs mer om vad som gäller när du tar emot brev och paket eller importerar varor från andra länder.

Behöver du hämta ut en försändelse?

Customer service