Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

PostNord Groupage

Samla ihop dina paket och pallar till en leverans som vi hämtar hos dig och transporterar till mottagarens dörr. Leveransen är fullt spårbar hela vägen. För att använda tjänsten behöver du vara avtalskund.
Bli avtalskund
"För företag som vill skicka pall och paket inom Norden – enkelt, snabbt och säkert."

Leverans från dörr till dörr i hela Norden – varje dag

Vill du samla alla dina paket och pallar i en leverans som vi hämtar hos dig och levererar inom hela Norden? Då är vår enkla dörr-till-dörr tjänst PostNord Groupage något för dig.

Vi hämtar din samlade leverans av paket och pallar hos dig och transporterar den till mottagarens dörr. Vi hämtar varje dag och kan leverera i hela Norden. Varje sändning går att spåra, vilket gör att du kan ha koll på var den är och när den kommer att levereras.

PostNord Groupage passar dig som

  • Vill samla alla paket och pallar i en leverans
  • vill att vi hämtar godset hos dig
  • vill kunna följa godsets väg och veta när det är framme.

Föravisering och hämtning

Innan du använder tjänsten PostNord Groupage måste du göra en föravisering. Det kan du göra på olika sätt:

  1. Via Skicka Direkt Business, vårt webbaserade transportverktyg för avtalskunder.
  2. Via annat transportadministrativt system (TA-system) som är godkänt av PostNord.*
  3. Via en egen fil som godkänts av PostNord.

*Exempel på godkända TA-leverantörer:

  • vconnect.se
  • nShift Delivery (f.d. Unifaun)
  • Centiro
  • Metapack
  • Logtrade

Läs mer om hur du bokar en frakt och beställer frakthandlingar.

I tjänsten ingår hämtning av gods. Om kollit väger över 35 kg ska det lastas på EUR pall eller motsvarande, som kan hanteras med en pallyftare. Vi kan komma överens om dagliga fasta hämtningstider. Du kan också ringa och boka PostNord Groupage på telefon 0771-33 33 10.

Leveranstid för PostNord Groupage

PostNord Groupage levereras till mottagande helgfri måndag–fredag. Se exakta leveranstider. I tjänsten ingår ett leveransförsök till mottagaren. Tjänsten har ingen leveranstidsgaranti.

Farligt gods

PostNord Groupage får innehålla en begränsad mängd farligt gods med vissa undantag. Läs mer om farligt gods.

Svanenmärkt

PostNord Pallet är en av våra tjänster som levereras med en Svanenmärkt transport. Svanenmärket gör det enkelt för konsumenter att välja en mer hållbar leverans för varor som handlas online. 

*Gäller bara privata mottagare.

Mått och vikt för PostNord Groupage

Längd 6 m: 0–35 kg (för gods som väger max 35 kg hanterar vi föremål med längd på upp till 6 meter).

Längd 2,99 m: 35–1 000 kg (för gods som väger från 35 kg och upp till 1 000 kg hanterar vi föremål med längd på upp till 2,99 meter).

Bredd: 2,4 m
Höjd: 2,2 m
Maxvikt per sändning: 2 500 kg
Maxvikt per kolli: 1 000 kg

Maxvolym inom Sverige för PostNord Groupage

Per sändning: 8,92 m3
Per kolli: 3,57 m3

Tilläggstjänster för PostNord Groupage

Avisering via sms/mejl – inom Sverige

Avisera din mottagare, eller kanske en tredje part, om att godset är på väg eller har lämnats ut. Vi erbjuder följande aviseringsmöjligheter via sms och/eller mejl:

  • Föravisering (beräknad leveransdag)
  • Leveransavisering (levereras innan arbetsdagens slut)
  • Utlämningsavisering (godset är utlämnat)
Chaufförsavisering – inom Norden

Mottagaren blir uppringd av chaufför före leverans.

Leverans utan kvittens – inom Norden

Sändningen kan lämnas ut utan att mottagaren tagit emot försändelsen personligen och kvitterat densamma.

Utökad Liggetid 14 dagar – inom Sverige

Liggetiden utökas till 14 dagar.

Fast Liggetid 7 dagar – inom Sverige

Mottagaren kommer inte att erbjudas utökad liggetid till 14 dagar.

Mottagarfrakt – inom Sverige

Mottagarfrakt innebär att mottagaren betalar frakten. Både avsändare och mottagare måste vara faktureringskunder i respektive avsändar- och mottagarland. Om avsändaren anger felaktigt kundnummer faktureras avsändaren för tjänsten.

Ny utkörning – inom Sverige

Med ny utkörning kan avsändaren eller mottagaren i efterhand begära ytterligare ett utkörningsförsök till mottagarens leveransadress. Beställning görs via Portal Business eller via kundservice på telefon 0771–33 33 10.

Pallöverföring – inom Sverige

Pallöverföringssystem är ett system som används för att ha kontroll på pallflöden mellan kunder som skickar gods med tjänsten PostNord Groupage och deras mottagande kunder.

Skapa större kontroll över pallflödet med PostNords automatiserade pallöverföringssystem (PÖS) som hanterar transaktioner av EUR-pallar mellan avsändare och mottagare.

Privat mottagare direktleverans – inom Sverige

PostNord aviserar mottagaren en gång med en fördefinerad leveransdag och tidsintervall. Mottagaren behöver inte vara på plats vid leveransen och kvittera godset.

Privat mottagare – inom Norden

Privat mottagare används då mottagaren är en privatperson med adress i Sverige, Norge, Finland och Danmark. PostNord aviserar mottagaren en gång för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Vid aviseringstillfället erbjuds mottagaren även alternativa leveransval. Se FlexChange.

För att använda tilläggstjänst Privat mottagare inom Sverige krävs särskilt avtal.

Privat mottagare och Legitimationskontroll – inom Sverige

Sändningen lämnas ut till den som tar mot godset endast mot uppvisande av giltig legitimationshandling eller utlämningskod. Utlämningskoden fås via legitimering via mobilt BankID i PostNord-appen.

För att använda tilläggstjänst Privat mottagare inom Sverige krävs särskilt avtal.

Privat mottagare och Utökad identifiering – inom Sverige

När det är extra viktigt att kontrollera att mottagaren personligen får godset. Utöver namn och adress kontrolleras även mottagarens personnummer innan utlämning.

För att använda tilläggstjänst Privat mottagare inom Sverige krävs särskilt avtal.

Privat mottagare och Kvittenskrav – inom Norden

Kvittenskrav innebär att mottagaren inte erbjuds att välja leveransvalet ”leverans utan kvittens”. Godset lämnas då ut mot kvittens.

För att använda tilläggstjänst Privat mottagare inom Sverige krävs särskilt avtal.

Heavy

Används när ett löst paket väger 20–35 kg för att säkra en hållbar arbetsmiljö för våra medarbetare.

Kontakformulär för företag

Vill du veta mer om Groupage?

Fyll i dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig. 

Om du är privatperson och har frågor om ditt paket, vänligen kontakta vår kundservice

Skicka med PostNord Groupage

Vill du också börja använda PostNord Groupage? Bli avtalskund idag!

Bli avtalskund
Bli avtalskund