Retur i paketbox
Så returnerar du i våra paketboxar
Förbered ditt paket för retur
Förbered ditt paket med att sätta på returfraktseden. Har du ingen, kontakta e-handlaren.
- Öppna PostNord App. Gå in under "Skickar".
- Hitta ditt paket i listan och tryck på "Hitta inlämningsplats". Paketbox-ikonerna är mörkblå och ombuds-ikonerna är ljusblå. Välj paketboxen som passar dig. Finns det ingen paketbox i vyn så har inte returer i paketbox kommit till ditt område ännu. Paketboxen kan också vara fullbokad. Lämna då in ditt returpaket till närmsta ombud.
- Välj storlek på paketet. Du har tre storlekar att välja på.
Small: 10 x 42 x 60 cm
Medium: 23 x 42 x 60 cm
Large: 49 x 42 x 60 cm
Välj storleken som passar ditt paket bäst och klicka på Boka fack. - Skanna fraktsedeln på paketet med mobilens kamera. Är det mörkt kan du ta hjälp av mobilens ficklampa.
- Ditt fack bokas nu. Du har 30 minuter på dig att lämna in ditt paket. Får du förhinder kan du boka ett fack på nytt eller lämna in ditt paket hos ett ombud.
Lämna paketet i paketboxen
Efter att du bokat ett fack har du som sagt 30 minuter på dig att lämna in paketet. Skulle du missa din bokning kan du boka ett nytt fack, eller lämna in paketet hos ett ombud istället.
Du betalar ingen avgift om du missar din bokning.
När du väl är framme vid paketboxen:
- Öppna paketboxen med hjälp av PostNord App. På skärmen kan du se vilket fack som kommer att öppnas.
- Lägg in ditt paket. Stäng luckan.
Det går bra att öppna luckan igen även att du har stängt den. Se bara till att du är kvar på platsen och är uppkopplad med PostNord App. Klicka på öppna facket igen.
Du kan nu följa din retur tillbaka till e-handlaren i PostNord App.
Retur i paketbox – vanliga frågor och svar
Kostar det något att returnera via paketbox?
Nej, att lämna in paket är kostnadsfritt, precis som hos ombud. Men du behöver en giltig returfraktsedel.
Hur lägger jag till ett returpaket i PostNord App?
Om returfraktsedeln innehåller korrekt information som matchar informationen i ditt PostNord-konto så läggs paketet automatiskt till. Med korrekt information menas telefonnummer eller mejladress.
Annars kan du välja att lägga till paketet under fliken ”Skickar” och sedan ”Lägg till ett Postnord-paket”.
Vad gör jag om QR-koden eller appen inte fungerar?
Vi använder inga QR-koder vid inlämning, endast vid utskrift av returfraktsedlar hos ombud.
Om appen inte fungerar, kontrollera att du har senaste versionen. Om problemet kvarstår, skicka en rapport via appen eller kontakta kundtjänst.
Vilka paket kan jag returnera i en paketbox?
Det beror på e-handlarens returpolicy och vilken av PostNords returtjänster de använder. Dubbelkolla först med dem, för att vara säker.
När det kommer till storlek får paketet max vara 49 x 42 x 60 cm. Är det större får det inte plats i facken på våra paketboxar.
Får jag en kvittens eller bekräftelse när jag lämnat paketet?
Du behöver bekräfta i appen att du lämnat in paketet. Då ändras status till ”Du har nu lämnat in ditt paket”. Om du inte bekräftar ändras status först vid när chauffören hämtar paketet, eller när det kommer till terminal.
Kan jag returnera flera paket med samma bokning?
Nej. Varje paket kräver en separat returfraktsedel och ett separat fack, även om de ska tillbaka till samma ställe. Så länge det finns fack lediga kan du dock boka flera stycken.
Jag hämtade ut paketet hos ombud. Kan jag returnera det i paketbox?
Absolut, så länge du har en giltig returfraktsedel, och paketet är inom måtten 49 × 42 × 60 cm!
Jag fick paketet från en annan leverantör. Kan jag returnera det via PostNords paketbox?
Så länge du har en giltig PostNord-retursedel kan du göra returen i våra paketboxar. Om returen ska göras via en annan leverantör och deras app går det dock inte.
Vad gör jag om paketboxen är full eller om returer inte är aktiverade i mitt område?
Du kan returnera via alla PostNords paketboxar. Du behöver alltså inte returnera paketet genom samma paketbox som du fick det genom.
Om en box är full visas den som utgråad i appen. I kartan ser du andra möjliga inlämningsplatser, till exempel närliggande box eller ombud med kapacitet.
Vilka e-handlare stöder retur via paketbox?
PostNord gör inget urval av e-handlare. Dubbelkolla e-handlarens returpolicy och att de använder sig av en returtjänst som gör det möjligt med returer via våra paketboxar. Godkända tjänster för retur via paketbox är:
- MyPack Collect (First Mile, C2C)
- Return PickUp
- Return DropOff