Kundberättelse

JD music – Rätt ljud på rätt plats via PostNords nya portal

Ljudföretaget JD music efterlyste ett smidigt system för att anpassa frakt och pris efter sina olika försändelser. Verktyget Skicka Direkt Business i PostNords portal var precis vad de sökte.

Utmaning

• Få tiden att räcka till
  • Höga priser på frakt
  • Många olika slags försändelser

John Ditmeyer, grundare av företaget JD music, kunde inte förstå hur det kom sig att frakten ibland kunde bli dyrare än paketets innehåll.

"Jag är superglad för den nya portalen."

En leverantör tipsade honom om PostNords Varubrev, vilket var precis vad han sökte för sina mindre varor. JD musics leveranser kan variera beroende på om det är en ljudanläggning, en gitarr eller bara en liten kabel – och John Ditmeyer behövde hitta ett system som kunde hjälpa honom att välja det billigaste fraktsättet för alla slags försändelser.

– Vår huvudfokus är på installation av ljudsystem, men vi har också en webbshop där vi säljer ljudanläggningar och musikinstrument, berättar John Ditmeyer, som sedan 2015 driver JD music i Vallentuna utanför Stockholm tillsammans med fyra kompanjoner.

Affärsidén är att anpassa bästa tänkbara ljudsystem i förhållande till akustik och andra förutsättningar ute hos kunderna. Genom åren har uppdragen och volymerna ökat och tidsmarginalerna minskat. Bara under maj ökade efterfrågan med över 1 000 procent jämfört med samma period förra året, och bland de senaste förfrågningarna märks allt från konstprojekt till offentlig myndighet.
– De motiveras av att de får bra grejer och blir presenterade med relevanta produkter, underlag och information från oss som kan detta, säger John Ditmeyer.

Lösning

• Portal med allt på samma ställe
  • Tydlig prissättning för frakten
  • Snabbare hantering

John Ditmeyer fick snart upp ögonen för PostNord Portal Business, som inte bara är en bra lösning för stora företag utan också är anpassad för mindre företag som Johns. Genom portalen når han verktyget Skicka Direkt Business, där han enkelt kan beställa fraktsedlar efter vikt och storlek och få anpassade priser.

– Den nya portalen har varit ett stort lyft. Nu slipper jag logga in på flera ställen för att till exempel se fakturor och boka frakter. Det är lättöverskådligt och går snabbt, säger John Ditmeyer.
Mest av allt använder han Skicka Direkt Business, men i portalen finns andra användbara funktioner – som att spåra försändelser, ändra leveranssätt mitt under leveransen och hantera reklamationer och returer.

– Allt som kan spara tid är bra för oss. Vi tycker ju att det vi jobbar med är jätteroligt och vill fokusera på det. Det här är inte bara vårt jobb, utan också vår hobby, säger John Ditmeyer som dock är noga med att sysselsättningen också måste betala sig.

– Någon sa till mig att han kunde göra jobbet gratis för att det var så roligt. Aldrig i livet, sa jag. En lagom utmaning är vad som driver folk framåt och gör att man vill fortsätta med det här, samtidigt som man ska få bra betalt för det.
John Ditmeyer har därför försökt skapa rutiner som sparar både tid och pengar, så att jobbet med ljudsystemen kan fortsätta att vara lika roligt som tidigare.

Effekt

• Mer tid till verksamheten
  • Sparar pengar på frakt
  • Förenklade arbetssätt

Nya möjligheter för JD music innebär också nya möjligheter för kunderna. Att låta kunderna välja miljökompensation för leveranserna, som PostNord erbjuder, är något JD music ser fram emot att använda. Att smidigt kunna hantera reklamationer och returer är något annat som kan göra slutkunden extra nöjd.

Nu är visserligen inte reklamationer och returer ett problem för JD music – av två skäl. Det ena är att webbshoppen har som policy att vara så tydlig med produktinfo att kunderna inte ens ska behöva tvivla på att varan är rätt för dem. Det andra är att PostNords leveranser hittills varit felfria.

– Vi har noll förluster i och med PostNord. Det beror både på leveranserna och på att vi packar våra produkter väldigt väl. Det drar visserligen upp fraktpriset, men är betydligt billigare och lättare än att hantera returer, säger John Ditmeyer och tillägger att förvalen i Skicka Direkt Business gör detta extra enkelt.
En annan funktion är att det går att boka upphämtning via portalen.

– Vi har inte så långt till vårt Företagscenter, så vi brukar lämna in försändelserna själva. Men nu börjar vi komma upp i de volymer som gör att det skulle underlätta om PostNord både kan lämna och hämta gods hos oss. Det blir kanske nästa steg, säger John Ditmeyer.

Fakta JD music

Allmänt: Företag med bas i Vallentuna utanför Stockholm som installerar och säljer ljudutrustning och musikinstrument, samt reparerar ljudrelaterade prylar i sin verkstad.

Marknad: Främst företag och arrangörer som behöver hjälp med att välja och installera det bästa ljudsystemet utifrån förutsättningarna på plats.

Anställda:
 Fem personer jobbar som kompanjoner med varsin roll på företaget.

PostNords tjänster:

PostNord Portal Business, främst verktyget Skicka Direkt Business.